fbpx

Hackaton Hack The Future 2021: Winners!

Een hackathon met studenten? Yes, please! Ook dit jaar namen studenten Communicatiemanagement Howest deel aan Hack The Future, een initiatief van De Cronos Groep. Het resultaat? Met maar liefst 4 prijzen deden ze het nog beter dan vorig jaar. 4 prijzen, dat zijn 8 Hack The Future 2021 winnaars!

Elk jaar staat Hack The Future garant voor een topervaring met meer dan 350 studenten van verschillende hogescholen en verschillende opleidingen. Het concept? Geef studenten een creatieve uitdaging. Laat ze brainstormen, doordenken, samenwerken en verder bouwen op verworven skills. En dit in een indrukwekkende online setting. Met coaches uit start-ups én gevestigde waarden uit de creatieve industrie. Hack The Future is an experience-driven hackathon for both IT and creative students and is the ultimate opportunity for you to get a taste of the inspiring jobs that await you!”

Video killed the radiostar?

Centrale thema van Hack The Future 2021? Een moordmysterie, met verdachten, detectives en heel wat challenges voor studenten. Van Digital Marketing Campaigns tot Social Media, van UI/UX tot Service Design & Marketing. Voor elk wat wils. Did Netflix kill live TV? And what killer campaign best launches a new app?

Of het boeiend was? “Op de HTF-dag waan je jezelf de hele dag in een creatieve flow die aangemoedigd wordt door de intrigerende challenges en opdrachtgevers die gekaderd worden in een ludiek en mooi uitgewerkt thema. Aan het einde van de dag waren onze hersencellen leeg, maar bovenal overheerste een gevoel van trots en productiviteit.” Sietse Verrept

Winners Hack The Future 2021

Agency Restless presenteerde de challenge Future Thinking rond de toekomst van films en series.Hoe creeër je een onsterfelijk platform of toch een die zo lang mogelijk kan ontsnappen aan de zeis van pietje de dood?

In de challenge Future Thinking kaapten Sietse Verrept en Ignace Heymans de juryprijs weg met hun concept SCoop. SCoop is een platform voor Socially Connected Streaming. Met andere woorden, om een cinemagevoel bij je thuis te creëeren doorheen je scherm. Via een beperkt, maar kwalitatief vast geprogrammeerd aanbod en een sociale beleving vormt SCoop een vernieuwend alternatief op het overdonderende aanbod en de individualistische kijkervaring van het huidige streaminglandschap.

Feedback van de jury op SCoop?  “Superfan van het idee, haalbaar, herkenbaar, down to earth, speelt in op bestaande problemen, toffe presentatie. Vooral de herkenbaarheid die in jullie presentatie zit is heel krachtig.”

Leontien Claerbout en Leonie Cossement sleepten dan weer de publieksprijs in de wacht voor deze Future Thinking challenge. Hun concept? Showtime. Een bol.com-achtig platform dat series en films van alle streamingdiensten (Netflix, Amazon Prima,…) groepeert. Met een pay per movie betaalmodel en géén abonnementsformule. Leontien: “Leuke  uitdaging die ons prikkelde en al liet proeven van het echte werk dat ons later te wachten staat!”

In de challenge PR, Social Media & Influencer Marketing werkten studenten rond een vraag van Walkie Talkie: Hoe lanceer je een ongekend tv-format? Ella Stoepker en Chaïma Lesage haalden de publieksprijs binnen. Ze focusten op het bedenken van een duidelijke en visuele PR-tijdslijn om het format in de spotlights te brengen. Inclusief promovideo op Netflix, teasers via Instagram, winacties, het uitdagen van influencers met een concrete opdracht waarrond ze kunnen vloggen,… Shttt, top secret!

Last but not least wonnen Alanis Leagre en Joleen Meere de juryprijs in de challenge UX & Strategische Marketing van UX Men. Hoe een digitale app lanceren? Wat met het marketingplan? “De bedoeling van de challenge was om een nieuwe app te ontwikkelen en daarbij werd gevraagd om na te denken over de marketingstrategie, doelgroepen, alsook een visueel concept. 

“Wij ontwikkelden de app QuikFits. De app zorgt ervoor dat je met kleding vanuit je eigen kleerkast leuke outfits en combinaties te zien krijgt en dit op basis van seizoen, gelegenheid en kleur,” aldus Joleen. “Ik vond dat het platform waarop alles plaatsvond heel leuk en innovatief. Alles verliep vlot en de opdrachten waren duidelijk. Leuk thema!” Feedback van de jury? “Zeer volledige presentatie. Opdracht best begrepen en uitgevoerd.”

Meer weten over de opleiding Communicatiemanagement?

Over de auteur

Caroline Baert

Lector Strategische Communicatie en Trendonderzoek in de opleiding Communicatiemanagement aan Howest in Kortrijk