fbpx

Creativity + Trends = Hack The Future

campaign cookies
campaign cookies
campaign cookies

Op initiatief van De Cronos Groep vindt elk jaar Hack The Future plaats, een one day hackathon voor IT en creatieve profielen. Start-ups én gevestigde waarden uit de creatieve industrie laten die dag allerhande uitdagingen los op studentenduo’s. Epic creative challenges! Allemaal uitdagingen die op de een of andere manier te maken hebben met design, creativiteit en all things digital. Zo proeven studenten een dag lang van verschillende creatieve jobs. Digital product designer? Visual storyteller? Advertising professional? Marketing mastermind?

Ook studenten Communicatiemanagement laten elk jaar hun brainie los tijdens Hack The Future. Hun goed onderbouwde creatieve skills vormen daarbij hun sterkte. Net als hun inzicht in maatschappelijke trends. De toppers in de tracks Advertising en Digital Product Design illustreren dit maar al te goed voor 2021.

“Het is elke editie van Hack the Future heerlijk om studenten los te laten in het onbekende, en daarna te zien hoe ze op korte tijd hun creative visie op uitdagingen voor de toekomst verwoorden en vorm geven“, aldus docent Ingmar Proot.

Epic Creative Challenges

De editie 2021 werd een epic online event. Coronaproof dus. Inclusief avatars en een virtuele setting met verschillende rooms, een main hall voor de award ceremony, etc.

Het thema dit jaar? The Fellowship of Design: Defend the digital realm from darkness. Qué? Studentenduo’s werkten (hackten) een dag rond 1 van de 8 voorgestelde challenges (Advertising, Marketing Persona, Future Vision, Visual Storytelling, Product Strategy, Service Design of UX Design). Elke uitdaging focuste op ‘iets’ om de digitale wereld (of de relatie die we hebben met de digitale wereld) beter, toegankelijker, veiliger, aangenamer, menselijker,… te maken. To defend the digital realm from darkness, toch?

Publieksprijs Advertising

Eerstejaarsstudente Communicatiemanagement Sietse Verrept was genomineerd voor de juryprijs en de publieksprijs van de Advertising Challenge en won uiteindelijk de publieksprijs. De uitdaging? Vechten tegen de uitwassen van het digitale rijk én een community activeren.

Sietse bedacht een campagne om mensen duidelijk te maken dat er online heel wat data wordt verzameld over heel persoonlijke zaken, onder meer door het gebruik van cookies. 

 

Daarbij speelde ze creatief in op twee trends, namelijk het groeiend bewustzijn rond de gevaren van de digitale wereld én de trend om thuis meer en meer te bakken.

“Mijn verzetsbeweging esc CTRL werd geboren met als centrale boodschap dat we meer offline in het moment moeten leven en ons bewust moeten zijn van alle data die online over ons verzameld wordt. In mijn propagandacampagne verspreidde ik mijn boodschap via echte Cookie Jars (met een bakmix, mmm). Met daarbij de slogan Cookies are food, not data!

Was het de moeite? “Hoedje af voor de organisatie, want het Hack The Future plaatje was voor mij compleet: de teasing vooraf met de goodiebox die we opgestuurd kregen, het originele online evenementen platform, de leerrijke challenge en de kennismaking met het werkveld. Ik leerde out-of-the-box denken en hield er zelfs volledig onverwacht een stageplek aan over! Goodiebag + topexperience + stageplek = happy student!

Nominees Digital Product Design

Jarne Wulleman en Viktor Cuypers bedachten voor de Digital Product Design Challenge een concept om zogenaamde dark patterns van digitale platformen te verwijderen. En sleepten daarmee een nominatie in de wacht. Ze ontwikkelden Whipe, een applicatie om dark patterns en andere bugs op te sporen. Voor studenten en professionals op zoek naar een veilige online (design)ervaring. 

Hun concept? “Scan  je  online  designplatform op  dark  patterns  en  andere  bugs. In één stevige veeg doet Whipe alle ondeugden uit de doeken. Deel de dark patterns die je hebt gedetecteerd met andere gebruikers en help mee om een veilige online design space te creëren”.

And the Others??

De challenges waren divers, de hersenen van de studenten draaiden op volle toeren en… in alle richtingen. Van brand stories voor IKEA tot zero-waste make up. Van moonshot denken over een veiligere omgeving voor vrouwen op straat tot virtueel massatoerisme. Studenten gingen creatief aan de slag met allerhande trends en veranderingen, gecoacht door professionals uit de creatieve industrie.

“Deze Hack The Future editie was mijn eerste ervaring met een ‘hackathon’. Het was een leuke, maar best wel drukke dag. Wanneer we de briefing van onze challenge ‘visual storytelling’ hadden gekregen, werkten we de hele voor- en namiddag aan onze presentatie. Heel interessant hoe verschillend de pitches waren hoewel we toch dezelfde opdracht hadden gekregen!”, aldus Ine Detavernier.

Meer weten over de opleiding Communicatiemanagement? De afstudeeroptie Creative Business