fbpx

Creative business: Vernieuwing en veel creativiteit

Creative Business

De toekomst van reclame, de toekomst van influencer marketing, de toekomst van social media. PR-specialisten, marketeers, creative business profielen en andere communicatie- en marketingprofessionals staan elke dag oog in oog met innovatie en verandering. Nieuwe producten, nieuwe formats en nieuwe campagnes vormen de essentie van zogenaamde creative business: Vernieuwing en veel creativiteit.

The new kids on the block

De coronacrisis doet mensen de kleine pleziertjes van het leven herwaarderen. En daar spelen communicatie- en marketingpro’s handig op in bij het uitwerken van allerhande concepten en ervaringen. Zoals een pizza delen in goed gezelschap. Virgin Media zette twee pizza pop-ups op in Londen en Edinburgh: pop-ups op twee verschillende locaties die toch met elkaar verbonden bleken. Dankzij hologramtechnologie konden de pizza lovers aan ‘eenzelfde’ tafel zitten en in real-time keuvelen en pizza eten. Een unieke ervaring om pizza te delen met iemand heel ver weg. Safe en toch verbonden.

Wie ook met virtuele technologie aan de slag ging, was rapper Zwangere Guy. In de Ancienne Belgique gaf de Guy het beste van zichzelf terwijl fans live het virtueel concert van thuis konden meevolgen. Een concert corona-style.

Vernieuwing moet niet altijd puur technologisch zijn. Vernieuwing van een heel ander soort zijn de nieuwe flavours van de low-carb keto bars die het merk Good Good lanceerde. Cashew Nougat, Raspberry Cheesecake and Salty Caramel Nut. Het Ijslandse merk speelt in op de hang naar keto-proof producten. En in het verlengde daarvan het streven van consumenten naar een gezond lichaam en een sterkere immuniteit. 

Ook de hang naar een gezondere planeet brengt heel wat ecologische innovatie teweeg. Wat dacht je van de ecologische shampoo’s van Lifelong? De shampoo wordt verzonden in poedervorm én in compacte, plasticvrije verpakkingen die in een brievenbus passen. In een navulbare fles mix je poeder met water, een nacht laten rusten en voilà, de shampoo is ready for use. Ook andere beautybrands stortten zich ondertussen op waste-reducing shampoo, zoals de solid bars van Lush illustreren.

Elke dag oog in oog met innovatie

De coronacrisis bleek een enorme trigger te zijn voor de adoptie van e-commerce, digitalisering in het onderwijs, maaltijdboxen, online fitnessapps en zoveel meer. Maar ook andere macrotrends zorgen op continue basis voor verandering en innovatie. Denk aan urbanisatie, digitalisering, individualisering, duurzaamheid, een focus op gezond leven, … Deze trends boosten aan de lopende band vernieuwingen. Vernieuwingen waar mediaprofessionals, productmanagers, reclamestrategen en pr-verantwoordelijken aan de slag mee moeten willen ze hun doelgroep blijven aanspreken. Willen ze relevant blijven.

Het komt dus neer op de vinger aan de pols houden (check bijvoorbeeld de 5 trends geïdentificeerd door het World Economic Forum in de video hiernaast). Wat beweegt er? Waarom lanceert een merk keto-proof snacks? Waarom gaat een cosmeticamerk de plasticvrije tour op? En welke technologieën integreren we in een volgende reclamecampagne? En wat met de CO2 voetafdruk van onze business? 

“We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them.” Albert Einstein.

Op zoek naar leesvoer rond trends en trendonderzoek? Trendwatchers en trendbureaus publiceren geregeld inzichten op social media, in boeken,… Denk aan Belgische trendwatchers zoals Herman Konings, Tom Palmaerts en Stefaan Van Dist. Trendhunter, Trendwatching en Wunderman Thompson en andere trendbureaus publiceren eveneens kant-en-klaar materiaal. Zelf aan de slag? Het werk van Els Dragt How to research trends leert stap voor stap en heel hands-on trends spotten. En ook standaardwerk zoals Trend-driven Innovation van Mason en co of The Trend Forecaster’s Handbook van Martin Raymond mogen niet in de boekenkast ontbreken.

Creative business: Vernieuwing en veel creativiteit

Vernieuwende campagneformats, innovatieve marketingtechnieken of nieuwe productcategorieën komen niet uit de lucht vallen. Creatieve en ondernemende geesten geven vorm aan zaadjes die al geplant zijn. Signalen van verandering verschijnen op hun radar: ze gaan trends spotten en in de gaten houden. En indien een trend veelbelovend is, gaan ze erop inspelen. Trends evolueren immers: ze winnen aan kracht of sterven een stille dood.

Een vernieuwing, een innovatie, een verandering van de status quo… Hoe zet je dit in de markt? Hoe bouw je er een verdienmodel rond? Hoe zit het met communicatie en marketing naar betrokkenen? Of je nu naar Zwangere Guy fans, keto addicts, pizza lovers of beauty queens communiceert, de rol van creative business developer wint aan belang. Niet in het minst door de continue stroom van veranderingen, triggers en innovaties die op elke industrie afkomen.

"Change is the law of life. And those who look only to the past or present are certain to miss the future." John Kennedy

Want dat is uiteindelijk de essentie van creative business: Maatschappelijk en technologische vernieuwing op creatieve manier naar de markt brengen. Technology x story x business. Vernieuwing koppelen aan creativiteit. Behapbaar het verhaal van een vernieuwing brengen.

***

Een opleiding tot creative business delevoper zegt je wel wat? Check dan zeker de afstudeeroptie Creative Business voor meer informatie!