fbpx

Junimaand, bachelorproefmaand!

Juni? Bachelorproef!

Junimaand, barbecuemaand. Junimaand, mijn-benen-bruinen-eindelijk-maand. Junimaand, bachelorproefmaand! Hoewel… Studenten timmeren een heel schooljaar lang aan hun eindwerk. Of een eindwerk nu focust op influencers, B2B-saleskanalen of creatief omgaan met podcast, zweten en zwoegen doet iedere student. But it pays off! 

En neen, een eindwerk hoeft niet te verdwijnen in een donker hoekje van een studentenkot. Carla Dejonghe, alumnus van de opleiding Communicatiemanagement, viste haar onderzoek over duurzaamheidscommunicatie nog meermaals op. Onder meer om er een tweede plaats mee te veroveren in een internationale wedstrijd. Chapeau!

Meet Carla en haar bachelorproef

Carla studeerde in 2020 af, coronagewijs een annus horribilis maar op studievlak een topjaar voor de alumnus. Ze werkte een bachelorproef uit rond communicatie over duurzame voeding. Doelstelling van de bachelorproef? In kaart brengen hoe er gecommuniceerd wordt rond duurzame voeding via pers en sociale media. Hoe komt duurzame voeding aan bod in de pers en op sociale media? Wat is het imago van duurzame voeding? En welke associaties worden er vaak (foutief) gemaakt? 

“Gezonde voeding, duurzaamheid en duurzaamheidscommunicatie waren niet per se top-of-my-list onderwerpen, maar mijn stagebegeleider bij RCA in Hasselt kwam met het idee op de proppen”, aldus Carla. “Het was een heel leerrijk traject, niet makkelijk. Je moest leren onderzoek doen, interviews uitvoeren en verwerken, argumentaties schrijven,… Veel werk!”

Met als kers op de taart een mooi eindcijfer. En felicitaties van de docenten. The end?

And the award goes to…

Op aanraden van docenten nam Carla het initiatief om de bachelorproef ook in te zenden voor de Scriptieprijs en de internationale graduation competition van de European Association of Communications Agencies (EACA). Die laatste is een sectorfederatie die op Europees vlak advertising, media, digital, branding and pr-agencies samenbrengt. Zo’n 2500 organisaties uit 30 Europese landen.

“Alleen al het feit dat docenten je aanraden om met je bachelorproef mee te dingen voor prijzen is een eer”, aldus Carla. “Er kwam bij de inzendingen wat voorbereiding kijken en twee dagen voor mijn verjaardag kreeg ik het bericht dat ik bij de laatste 10 was geëindigd in de EACA-wedstrijd. Voor een laatste ronde verwerkte ik mijn onderzoek nogmaals in een infographic. En uiteindelijk eindigde ik tweede in de EACA-wedstrijd!”.

BAS, Belhaize en een baan

Carla studeerde verder, een extra jaartje aan de Belgian Advertising School (BAS). Ook daar presenteerde ze tijdens een TEDx open podium 5 tips uit haar bachelorproef rond duurzaamheidscommunicatie. En werkte ze een campagne uit voor Delhaize rond lokale voeding. Carla en haar team bedachten daarbij het Belhaize-idee. “Het idee is na de pitch voorgesteld aan Delhaize en ze waren helemaal fan van het idee. TBWA werkte de campagne verder uit en vanaf 1 mei werd Delhaize voor eventjes Belhaize.” 

En het TBWA-verhaal loopt verder. Na 5 maanden stage bij TBWA start Carla er in de zomer van 2021 als Account Executive. “Account zijn is heel fijn, ik ben al mijn hele leven iemand die alles in goede banen wil leiden. Ik ga mijn ogen en oren openhouden en kan bij TBWA veel leren, in een heel tof team.”

Meer weten over onderzoek met studenten?

Studenten werken hun bachelorproef uit voor het bedrijf waar ze 3 maand stage lopen. En dit rond heel diverse thema’s: van influencer marketing tot contentcreatie, van B2B salesfunnels tot customer journeys, van eventmarketing tot productlanceringen. Voor meer info rond onderzoek en dienstverlening, inclusief mogelijke formats en uitkomsten, kan u contact opnemen met Onderzoekscoördinator joanna.desmet@howest.be.