fbpx
header image for blogpost influencer marketing le grand bluff geschreven door Jan Dauwe opleidingscoördinator van de opleiding communicatiemanagement aan howest, hogeschool West-Vlaanderen in kortrijk

Influencer marketing: le grand bluff?

Influencer marketing is the talk of the town. In aanloop naar Let’s Talk Influencers op 12 december gingen we alvast ons licht opsteken in Parijs. Cision France en de Ecole de Guerre Economique brachten op 14 november een 15-tal sprekers en bedrijven samen op Influence Day. Le marketing d’influence: le grand bluff?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

No trust, no business

De markt van influencer marketing is matuur geworden, volgens Cyndie Bettant van Cision. Merken begrijpen goed dat je eerst het vertrouwen van de consument moet krijgen. Dat vertrouwen kan je niet kopen, maar moet je verdienen. Invloed kan je dan ook het meest effectief verkrijgen via earned media.

Opmerkelijk is dat de professionals influencer marketing beschouwen als een nieuwe vorm van publiciteit. Tegelijkertijd beseffen ze dat de consument gesponsorde boodschappen beu raakt en zal vermijden. Daarom verwarren merken visibiliteit kopen best niet met het hebben van invloed.

Een algemene misvatting is ook dat influencer marketing enkel online gebeurt, terwijl klassieke nieuwsmedia een grote rol spelen.

Vanity metrics laten ons geloven dat we veel invloed hebben. In werkelijkheid hebben we een groot bereik zonder aantoonbare conversie.

Size does matter

Werk je best enkel met online influencers met een groot bereik of kies je voor een groep micro influencers? Uit onderzoek van Digimind blijkt dat naarmate een online influencer meer volgers heeft,  het aantal interacties per volger daalt. Werken met een zeer gerenommeerde influencer leidt dan tot een groot bereik. Werken met verschillende micro influencers zal leiden tot meer interacties en zal dus meer rendabel zijn. Groter is dus niet altijd beter.

Fake News werkt omdat True News zijn werk niet doet

Caroline Faillet van Bolero identificeert vier usual suspects voor fake news:

1 Troll factories produceren fake news om te beïnvloeden of om winst te maken. Zo lokken zij lezers om dan duurdere advertenties te verkopen.

2 Sociale media zijn doorgeefluik van fake news. Zij geven geen transparantie over de oorsprong van het nieuws en wie de boodschap financieel ondersteunt.

3 De onwetendheid van het publiek: hoogst opmerkelijk is dat het vooral hoger opgeleiden zijn die vatbaar zijn voor fake news dat wetenschappelijke evidentie negeert. Omdat ze nieuwsgierig zijn, gaan ze op zoek en komen uit bij fake news.

4 Klassieke nieuwsmedia hebben boter op het hoofd. Zij hebben steeds de neiging een voor- en tegenstem te laten horen. Mooi principe, maar onzinnig voor sommige thema’s zoals bijvoorbeeld roken.

Een case rond de publieke opinie over het nut en de gevaren van vaccins illustreert hoe deze cocktail van usual suspects werkt. Op basis van gefabriceerde artikels is er ondertussen een groeiende groep ouders die weigert zijn kinderen nog te laten vaccineren.

A.I. is er!

Algolinked is een product dat dagelijks 1 miljoen nieuwsberichten scant en op basis daarvan de steekkaarten van journalisten aanpast. Op die manier kunnen ze aan hun klanten steeds een up-to-date overzicht geven van wie de actueel relevante journalisten zijn. Bovendien identificeert het algoritme woorden, thema’s en influencers uit de gescreende teksten en kunnen de klanten op basis daarvan hun persberichten effectiever maken. Is this only the beginning?

Let's Talk Influence

Op 12 december organiseert de opleiding Communicatiemanagement van Howest Let’s Talk Influencers. Let’s Talk Influencers belicht influencer marketing vanuit verschillende invalshoeken. Boeiende sprekers focussen tijdens talks op het efficiënt kiezen en inzetten van influencers. Hoe vergroot je als bedrijf je bereik met influencers? Waar streven influencers naar? Hoe creëer je doelgericht content? Hoe activeer je een doelgroep?

Maak kennis met professionals uit het werkveld. Zij illustreren de mogelijkheden én de risico’s verbonden aan influencer marketing. Let’s Talk Influencers geeft de nodige inspiratie om de theorie om te zetten in de praktijk en zelf aan de slag te gaan met dit hot topic!

Over de auteur

Jan Dauwe

Opleidingscoördinator bachelor in het Communicatiemanagement en graduaat in de Marketing- en Communicatiesupport aan Howest in Kortrijk