fbpx

Gespot: 5 trends in communicatie

Zoals elk academiejaar laten werkveldpartners complexe communicatievraagstukken los op laatstejaarsstudenten Communicatie van Howest. Voor hun bachelorproeven ontwikkelen de studenten concrete communicatieproducten en -adviezen gelinkt aan deze vraagstukken. De ideale cocktail voor een topscore? Een gezonde mix van onderzoekscompetenties, probleemoplossend denkvermogen en creativiteit! De vraagstukken illustreren bovendien op welke 5 thema’s communicatieprofessionals vandaag (moeten) inzetten. 5 trends in communicatie.

1. Employer branding boost

Steekt er met kop en schouders bovenuit: Hoe talent aantrekken, talent behouden en de betrokkenheid van werknemers boosten? De war for talent raast sneller en heviger dan ooit, zowel in de communicatiesector als daarbuiten. Menig bachelorproef focust dan ook op het vinden van een industriespecifieke oplossing voor het aantrekken van jong en minder jong talent.

Amber Debo focust voor De Vloer op het aantrekken van communicatieprofessionals in de reclamesector. Wat blijkt? “Creatieve profielen beoordelen een bedrijf niet op basis van de campagnes die ze naar buiten brengen. Ze zijn zich ervan bewust dat de campagnes en prijzen geen weerspiegeling zijn van de werksfeer. Communicatieprofielen gebruiken de sociale media en campagnes dan weer wel om zich een beeld te scheppen van een bepaald bureau.” Verder is de reclamewereld volgens bevraagden een heel fijne sector om in te werken, zeker als je jong bent. Woorden als ‘intens’, ‘boeiend’ en ‘creatief’ omschrijven de sector. “Het is altijd rushen, alles is dringend, maar er zijn leuke feestjes met het motto “work hard, but play very very hard”.

Bijzondere aandacht bij het aantrekken van talent gaat naar inclusieve communicatie, alsook het aantonen van de meerwaarde van diversiteit in het creatief proces. Zo onderzocht Judith Duyck voor Focus Advertising op welke manier bewustzijn kan gecreëerd worden rond diversiteit en inclusie in het creatief proces, om zo tot meer inclusieve communicatie te komen. “Het is niet de bedoeling dat een design wordt opgemaakt op basis van intuïtie en eigen referentiekader. Inclusieve communicatie vraagt om verschillende perspectieven vanuit verschillende referentiekaders. Vooraleer inclusieve communicatie extern geleverd kan worden, moet het intern goed zitten.”

Eenmaal gevonden, lijkt het – zeker na de coronacrisis gekenmerkt door remote working – een uitdaging te zijn om de betrokkenheid van al die talentvolle werknemers te behouden. Een reeks studenten concentreerde zich daarom op het verhogen van diezelfde betrokkenheid. Louise Lecluyse werkte voor Hummingbirds bijvoorbeeld op een vraagstuk rond interne communicatie om medewerkersbetrokkenheid te verhogen. “Medewerkersbetrokkenheid kan omschreven worden als het vereenzelvigen van medewerkers met hun werk of de organisatie waar ze tewerkgesteld zijn. Interne communicatie binnen een organisatie is een belangrijke schakel in het verwerven van medewerkersbetrokkenheid. Interne communicatie is geen doel op zich maar wel een hulpmiddel dat tot betrokkenheid kan leiden. Zo moet interne communicatie transparant, eerlijk en open zijn, op die manier leidt dit tot vertrouwen tussen de medewerker(s) en de leidinggevende(n).”

2. Influencers op TikTok

Influencer marketing is here to stay. Elk jaar passeren er vragen rond influencer marketing en de socials die deze influencers gebruiken. Deze editie spant TikTok duidelijk de kroon: hoe TikTok inzetten, hoe met TikTokkers samenwerken, welke TikTok-content scoort?

Zo onderzocht Eleni Debusschere voor NextChapter hoe TikTok-influencers relevant kunnen blijven. Ze creëerde een TikTok-handleiding met tips en tricks over allerhande TikTok-aspecten, van wetgeving tot algoritme insights.

Ken je bijvoorbeeld het blauwe vinkje op TikTok? “Wanneer een TikTok account over een blauw vinkje beschikt, wil dit zeggen dat het account geverifieerd is.” Om het vinkje te verkrijgen moet een account aan een aantal (evoluerende) criteria voldoen, die bovendien verschillen van land tot land. Voor Belgische TikTok-influencers geldt bijvoorbeeld dat video’s van hoge kwaliteit moeten zijn. “Er is bovendien geen minimum aantal volgers dat je moet hebben op TikTok om zo’n vinkje achter een gebruikersnaam te krijgen. Wel is de kans veel groter dat je een vinkje krijgt wanneer je over veel volgers beschikt.”

Margot Willems focuste voor Social Taco dan weer op de impact van onder meer TikTok-influencers en TikTok-content op jongeren. “Instagram is een heel populair kanaal om influencers te volgen, maar TikTok heeft nog heel wat groeipotentieel. Indien de content van een influencer echter niet in lijn ligt met dezelfde opvattingen als de jongere, verliest die aan kracht, impact,…”

“Bovendien is de impact die een influencer heeft op een jongere afhankelijk van verschillende factoren zoals gedrag, ethiek, interactie, persoonlijkheid, soort content, gemeenschappelijke interesses, samenwerkingen, expertise, betrouwbaarheid, identificatie, parasociale interactie, authenticiteit en aantrekkelijkheid,… “

3. Community hier, community daar

Merken en organisaties omarmen steeds meer het idee dat ze hun klanten of doelgroepen als communities kunnen beschouwen. Communities met gelijkaardige interesses, waarden,…

Of het nu gaat om theaterminnende jongeren, veganisten, gamers of een community met jonge talenten: hoe kunnen organisaties een community samenbrengen en voor een langere termijn enthousiasmeren?

Het optimaliseren van de communicatie naar die communities toe vormt daarbij een uitdaging voor heel wat organisaties.

Zo focust Ingeborg Vercruysse in opdracht van Theater Antigone bijvoorbeeld op het optimaliseren van communicatie naar jongeren toe. Communicatie moet laagdrempelig en ongedwongen zijn. Tweerichtingsverkeer met ruimte voor dialoog en interactie. “Er is nood aan vernieuwende communicatietechnieken, waarbij dialogische communicatie het uitgangspunt is. Er is naast de dialogische communicatie ook meer nood aan een persoonlijke aanpak om de jongeren te bereiken.”

4. Duurzaam, duurzamer, duurzaamst

Duurzaamheid fietst als een rode draad doorheen heel wat communicatievraagstukken. Wanneer het gaat over het communiceren van merkwaarden. Over interne communicatie. Over communicatie naar klanten. Op zoveel verschillende manieren werken studenten rond het thema duurzaamheidscommunicatie.

Een voorbeeld? Babette Devoldere werkte voor Parlez op het thema duurzaamheidsinfluencers. Zij focuste op de vraag hoe influencer marketing ingezet kan worden om jongeren duurzamer te doen leven.

“Uit de resultaten blijkt dat Generatie Z vaak onbewust haar steentje bijdraagt aan een duurzame omgeving. Echter zijn ze het beu om met de neus op de feiten gedrukt te worden of om met het vingertje gewezen te worden. Ze willen concretere voorbeelden van hoe het anders kan. Hoe ze hun duit in het zakje kunnen doen. Generatie Z houdt het voor mogelijk dat influencers hen kunnen beïnvloeden en helpen rond duurzaamheid. Hun vertrouwen ligt bij influencers die een sterke persoonlijkheid hebben en authenticiteit uitstralen. Uiteindelijk is Gen Z op zoek naar inspiratie.” 

5. Contentstrategie is the-way-to-go

Content is king. But content strategy is queen! Zonder een weldoordachte contentstrategie sta je als communicatieprofessional nergens. En dus sleutelden studenten aan contentstrategieën om brand awareness te boosten, om via influencers jongeren te beïnvloeden, om nieuwe bezoekers aan te trekken. Met echte – helaas confidentiële – contentstrategische pareltjes als resultaat.

Wie in het wilde weg nog content lanceert – of dat nu met of zonder influencers gebeurt, online of offline, via video of podcast – is gewaarschuwd: de nieuwe lichting communicatieprofessionals heeft het strategisch inzetten van content onder de knie! Misschien zijn ze daarom zo gegeerd…

Enjoy the summer!!