fbpx

De zin en onzin van labels

De zin en onzin van labels

Labels gaan al lang niet meer over het duiden van etnische of zichtbare diversiteit. Diversiteit is een genuanceerde en complexe uitdaging. Alles wordt razendsnel geherdefinieerd. Je weg vinden als communicator in het steeds groeiende aantal labels is niet eenvoudig. Bottom line? Fouten maken mag, niet-begrijpen mag, zolang er een willingness is om positief te blijven communiceren en bijleren.

Over de zin en onzin van labels valt trouwens veel te zeggen. Een label plakken op iemand anders is easy, maar kan o zo schadelijk zijn wanneer die andere dat label als oneerlijk of oncomfortabel ervaart. Labels zijn echter ook nuttige navigatietools, die je zelf kan gebruiken om je plaats te claimen in een complexe en genuanceerde wereld. Reclaim a label and own it, aldus Amély Mondy. Kies zelf welk label je wanneer naar voor schuift.

Representation matters

Representation matters

Inclusieve communicatie gaat niet zozeer om het bereiken van een groter doelpubliek. Inclusieve communicatie gaat om relevant blijven in een maatschappij gekenmerkt door hyperdiversiteit; een maatschappij waarin minorities majorities worden, aldus Taha Riani. Inclusieve communicatie is dus gewoonweg relevante communicatie. Merken die inclusief communiceren doen het bovendien beter: consumenten zijn loyaler en verkiezen deze merken boven anderen.

Taha Riani op let's talk labels

De kern van inclusieve communicatie is het authentiek representeren van je hyperdiverse doelgroep, met aandacht voor diverse stemmen. Een van de middelen om ongehoorde of onderbelichte stemmen ruimte te geven is via storytelling. Stories verbinden, illustreren referentiekaders, tonen hoe universele waarden beleefd worden,…

Een verhaal – of dat nu vervat zit in een social media campagne, een influencerstrategie of een employer branding communicatieplan – moet bovendien van A tot Z kloppen om authentiek te zijn. Een checklist hanteren gefocust op het representeren van louter zichtbare diversiteit is a recipe for disaster. Authentieke representatie van een hyperdiverse doelgroep draait om inhoud, namelijk door het referentiekader – het verhaal – van de ander te begrijpen, weer te geven en erop in te haken.

Ook als werkgever of organisatie is het van belang om proactief unheard voices een stem te geven. Inclusieve communicatie groeit immers niet vanuit neutrale communicatie, aldus Dora Gasia. Steun je openlijk individuen met label X, dan zullen ook individuen met label Y zich gesteund voelen. Part of the community. Een label ‘vieren’ en in de spotlights zetten toont waar je voor staat, als individu én als organisatie.

dora gasia op let's talk labels

Tot slot nog enkele tips:

Tot slot nog enkele tips:

“Definieer je labels”: Bepaal welke labels bij jou horen, claim them, own them!

“Vier het geluk van de ander”: Celebration is een universele waarde die verbindt, die herkenbaar is. Vertrek vanuit zo’n universele waarde bij het opzetten van een community, een communicatiecampagne,…

“Burst your media bubble”: Kijk eens om de hoek, lees/luister/kijk naar andere media, andere influencers. Zoek bewust andere referentiekaders op.

it's called woke, not a woke off by amély mondy
Over de auteur

Evelien Martens

Lector Marketing & Events en kwaliteitszorgcoördinator in de bacheloropleiding Communicatiemanagement aan Howest in Kortrijk