fbpx

CAP INNOVACTION

Deux jours de challenges dans l’Eurométropole

Frans leren in Communicatie… ça va comme ça! Een taal leren op de schoolbanken, dat is niet bepaald simpel. Daarom nemen we de studenten op sleeptouw en brengen we hen in settings waar ze niet anders kunnen dan Frans te praten. Waar ze in sommige gevallen nogal tegenop zien … tenminste aan het begin van de dag. Want al gauw blijkt dat een mondje Frans praten, sneller kan gaan dan gedacht. Aan het woord: Jarne WullemanLeontien ClaerboutLeonie Cossement en Charlotte Nijs.

Cap InnovAction is een jaarlijks grensoverschrijdend project binnen de module Frans 3. Tijdens deze tweedaagse bundelen Nederlands – en Franstalige studenten de krachten om innovatieve, concrete oplossingen te vinden voor toeristische uitdagingen binnen de  Eurometropool– regio (Zuid-West-Vlaanderen, Picardisch Wallonië en het noordelijkste stuk van Frankrijk). In academiejaar 21-22 werkten de studenten in gemengde groepen uit drie opleidingscentra binnen de Eurometropool:  de opleidingen Communicatie en Toerisme van Howest, haute école Condorcet en HEH.  

“Cap InnovAction, dat is een heel intensieve, leerrijke uitwisseling met gevarieerde, boeiende challenges!  Een ideaal project om onze spreekvaardigheid te bevorderen, zonder Google Translate 😀” Tuur Beernaert.

“We hebben heel wat Frans en Nederlands gepraat met de verschillende studenten. Er heerste een goede sfeer waardoor ik met veel plezier terugblik op dit project.” Jari Messeeuw 

Dag 1

Courtrai, ville bourguignonne

“Op dag 1 van deze uitwisseling gingen we op pad na een uitgebreide historische uitleg door Greet Verschatse, wetenschappelijk medewerker van Stad Kortrijk. Het fotospel Super Sam, een initiatief van Stad Kortrijk, loodste ons op een ludieke manier dwars door de stad. Le challenge?  In twee uur tijd zoveel mogelijk historische punten bezoeken en hiervan creatieve foto’s nemen. Proficiat aan de winnaars Melany Zauters en Sietse Verrept . De jury was onder de indruk van jullie originele foto’s. Chapeau!”

“Na afloop van het spel boksten we in opdracht van Stad Kortrijk in sneltempo een promovideo in elkaar: leven als een Bourgondiër in Kortrijk. L’objectif? Zoveel mogelijk jongeren warm maken voor een bezoek aan het historische Kortrijk. Met de superhandige “règles créatives” van  Howest videoexpert  Koen Van De Voorde gingen we aan de slag. Proficiat aan de groep van Jari Messeeuw! Jullie promofilmpje beantwoordde het best aan de eisen van de jury. Chapeau!”

Dag 2

Direction Tournai

“Voor de tweede dag van Cap InnovAction trokken we richting Doornik. We brainstormden onder leiding van  Olivier Bauden van het gloednieuwe Eco Resort Your Nature en  LJE-coach Thibault de Herdt. Le défi? Bedenk originele, duurzame activiteiten voor Your Nature. Chapeau voor Tuur Beernaert en Chloë Boudry met jullie winnende concept en schitterende pitch: Stel je een park voor met verschillende treewalks. Een netwerk van boomhutten met veel ramen waardoor je op elk punt uitkijkt over heel het park. In elke boomhut speelt zich een andere activiteit af. Van muurklimmen tot een gameroom, een pianobar, of een gezellig restaurantje. Pour toutes les envies!

Bref, een uiterst duurzaam dagje uit, zelfs op regenachtige dagen. Proficiat aan alle medestudenten voor jullie inzet!”