fbpx

Fotografie is communicatie

Foto's van Nelle Rogiers
Foto's van Sietse Verrept 

Communicatie*, dat is straffe verhalen vertellen. Ook met beelden. Fotografie is communicatie. Visual storytelling. En dus gaan studenten als pro’s met camera’s aan de slag. Voor concrete opdrachtgevers. Fotoreeks iemand?

Picture this!

Studenten gingen onder meer aan de slag in het kader van het project Fitfluencers. Dit onderzoeksproject focust op het inzetten van influencer marketing om jongeren tussen 16 en 23 jaar opnieuw en/of meer te doen sporten. De doelstelling van Fitfluencers is het ondersteunen van de sportsector met influencer campagnes. Een van de challenges binnen het onderzoek is dat de sportsector geen beeld heeft van al dan niet sportieve jongeren. Daarom heeft de onderzoeksgroep 7 persona’s uitgewerkt om op die manier beter te kunnen communiceren over de potentiële doelgroep naar sportfederaties, sportclubs en ziekenfondsen.

Maar… die persona’s schreeuwden om beeldmateriaal. Want fotografie is communicatie. Students on a mission! De opdracht luidde als volgt. “Maak een portretreeks van alle fitfluencers persona’s en hun context. Je kiest hiervoor de beeldtaal van één serie of film naar keuze die Gen Z aantrekkelijk vindt.” 

“Ik werkte in thema van de serie ‘The 100’. Deze serie is eerder serieus/dramatisch/mysterieus en dit gevoel of thema wou ik dan ook graag weerspiegeld zien in mijn beelden. Deze opdracht kostte veel tijd en energie, maar het resultaat gaf mij echt een voldaan én trots gevoel. Het leukste vond ik de vrijheid en ruimte voor creativiteit. Deze opdracht leerde mij dat er meer komt kijken bij een fotoshoot dan je zou denken.” 

Niels Mouton, Track C student en co-founder CRATIVE

Visual storytelling

Elke student maakte 50 à 150 foto’s die beantwoorden aan specifieke voorwaarden. In een eerste selectie haalde de student minder kwalitatieve beelden uit de reeks om zo tot 25 à 50 foto’s te komen. Deze beelden bewerkte de student in Adobe Lightroom (a.k.a. Photoshop). Na een tweede selectieronde hield elke student 7 à 15 foto’s over. En deze fotoreeks vertelt een verhaal.

“Ik had nog nooit een camera in mijn handen gehad en wist niet waar beginnen. Als je nog nooit een camera en statief hebt vastgehad is het best wel klungelen om dan ideale foto’s te nemen. Het is net als leren rijden, in het begin kan je je maar op één ding focussen. Dus ik ben blij dat ik door deze opdracht heb geleerd hoe ik met een camera moet omgaan en op welke verschillende manieren je de wereld aan mensen kan tonen.”

Inneke Day, Track C student

* Wist je dat de opleiding Communicatiemanagement van naam veranderde? Simpelweg Communicatie nu. Dus is creativiteit jouw dada? Heb je een fascinatie voor cultuur en lifestyle? En behoort de online wereld tot jouw natuurlijke habitat? Zit organiseren en plannen je in het bloed en word je wild van strakke deadlines en brainstormen? Dan heb jij duidelijk communicatieskills!

Over de auteur

Ingmar Proot

Lector Creativiteit, Communicatie en Onderzoek in de bacheloropleiding Communicatiemanagement aan Howest in Kortrijk