fbpx

The Collective: Teamwork makes the dream work

The Collective, dat is work work work. Maar dan met studenten uit verschillende studierichtingen. En voor opdrachtgevers – the real deal. Het interdisciplinair samenwerkingsproject The Collective focust op teamwork en innovatie. ‘Cause teamwork makes the dream work.

Where the magic happens

Wat gebeurt er als je alle laatstejaarsstudenten van de opleiding Communicatiemanagement doet samenwerken met laatstejaarsstudenten Multimedia en Creatieve Technologie, Industrieel Productontwerpen, Ergotherapie, Toerisme en Recreatiemanagement, Digital Arts and Entertainment en Netwerkeconomie? Inspiratie! Out-of-the-box denken! Innovatief vuurwerk!

250 laatstejaarsstudenten uit 7 opleidingen werken tijdens The Collective op concrete problemen. Why? Omdat samenwerken met andere disciplines een almaar belangrijkere skill is. En daar zijn werkgevers naar op zoek.

“De belangrijkste doelstelling van The Collective is om de laatstejaarssstudenten een probleemstelling te laten uitwerken door samen te werken”, aldus Ronald Bastiaens, opleidingsdirecteur Howest Kortrijk. “Dat doen ze al met de studenten uit hun eigen opleiding, maar The Collective brengt ze samen met studenten uit andere opleidingen. Die interactie tijdens het creatieve proces is in dit geval minstens even belangrijk als de uitkomst. Tegelijk brengt The Collective hen in contact met het werkveld en leren ze ondernemen en professioneel handelen.”

10 innovatieve ideeën voor opdrachtgevers

Een volledig semester lang werken de multidisciplinaire studententeams wekelijks aan hun innovatieproject, volgens een specifieke methodiek. En dit in opdracht van 10 organisaties waaronder Stad Kortrijk, VOKA, Visit Antwerpen, het Vlaams Ministerie van Cultuur, dotOcean,… De probleemstellingen zijn uiteenlopend. Van een innovatieve sportcampus op Kortrijk Weide over de zoektocht naar duurzame toeristische autonome watervoertuigen. Van de uitwerking van een ontmoetingsconcept voor VOKA tot nieuwe belevingsconcepten voor musea. “Onze ultieme ambitie is uiteraard dat zoveel mogelijk van de uitgewerkte ideeën ook effectief worden uitgevoerd door de opdrachtgevers”, besluit Ronald Bastiaens.

Live op campus

Alle 55 groepjes van 4 à 5 studenten hebben – in Casa de Papel-stijl – een eigen stadsnaam. En ze verzamelen live op campus The Penta. “Die live samenwerking is een must voor dit soort projecten”, weet Evelien Martens, docent Communicatiemanagement. “Het is ook de reden waarom we The Collective vorig academiejaar – omwille van de coronamaatregelen – on hold hebben gezet. Nu het weer kan en mag, vliegen we er weer met volle goesting in. Docenten krijgen daarbij de rol van coach. The Collective is ver verwijderd van de klassieke vorm van lesgeven, maar laat studenten op een informele manier als team samenwerken.” De eerste samenwerkingsuitdaging? Samen het Howest-logo vormen zodat een drone er beelden van kan maken.

Teamwork makes the dream work

The Collective staat 12 weken lang garant voor hard werk en leren omgaan met feedback. Ideëen uitwerken en herwerken. Pitchen en pivoteren. Eerste indruk van de studenten? “Tijdens de eerste brainstormsessie was ik enorm verrast door de verschillende denkwijzen van de studenten uit mijn groep. Ik kijk er naar uit om meer van hen te leren en elkaar aan te vullen waar nodig”, aldus Eleni Debusschere, laatstejaarsstudente Communicatiemanagement.

Work hard, play hard: de fun ontbreekt ook niet. Studente Ingeborg Vercruysse legt uit: “De beste ideeën komen in een groep van onbekenden. Dit mogen wij met ‘The Collective’ ondervinden. Het is verfrissend om met nieuwe mensen en richtingen samen te werken. Vanuit onze eigen expertise werken we samen naar onze oplossing en dat terwijl je heel veel plezier maakt. De onbekenden worden al heel snel bekenden en dat is een fijne evolutie.”

The Collective, to be continued…