fbpx

MONA LISA INSPIREERT JONGE CAMPAGNEMAKERS

Mona Lisa als inspiratie voor reclamecampagne

Dries Dehaudt, alumnus van Howest uit de bachelor Journalistiek en coördinator bij non-profitorganisatie Moeders voor Vrede, droomt al een tijdje van een deelname aan de Standaard Solidariteitsprijs. Dat is een wedstrijd van De Standaard waarop jaarlijks alle non-profitorganisaties én ook de kunst- en cultuursector uitgenodigd worden om te vertellen voor welke uitdagingen hun goede doelen staan. Die uitdagingen worden dan vertaald in creatieve advertenties en scherpe copy, bedacht en ontworpen door ’s lands meest vermaarde communicatiebureaus. Een mooie kans voor een kleinere organisatie als Moeders voor Vrede – die met beperkte middelen grootse dingen doet – om zo’n agency aan de haak te slaan.

‘Deze prijs is meer dan solidariteit op papier. Opnieuw kiezen we resoluut voor de kracht van krantenadvertenties. We nodigen alle non-profitorganisaties en creatieve breinen uit om hun stopping power en scherpe copy op onze lezers los te laten. Zo geven we goede doelen de kans hun boodschap kracht bij te zetten‘ – aldus de krant.

Via Onderzoek en Dienstverlening aan de slag met de Standaard Solidariteitsprijs.

Zoals elke opleiding aan Howest gaan we er prat op dat studenten het meest leren on the field. Daarom gaat onze medewerker Onderzoek en Dienstverlening elk jaar op zoek naar cases uit het werkveld. Communicatiebureaus, non-profitorganisaties, corporate of marketingafdelingen van organisaties kunnen bij ons terecht met hun communicatievraagstukken. We nemen die op tijdens de lessen of in het format van een stage of bachelorproef.

‘De vraag van Moeders voor Vrede was een ideale opdracht voor de module Visual Storytelling, vertelt docent Ingmar Proot: ‘In de module willen we studenten leren om beeldend te denken. We verlangen van onze studenten dat ze creatief aan de slag gaan, maar ook dat ze dit weloverwogen aanpakken. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat ze nagaan wie de opdrachtgever precies is, om met die kennis een beeld te creëren dat past bij de organisatie.’

‘Met onze deelname aan De Standaard Solidariteitsprijs leggen we de lat hoog voor onze studenten. Een heuse uitdaging om op te boksen tegen de grote kleppers – dat spreekt voor zich. Via de opdrachtgever kwamen ook andere non-profitorganisaties bij ons terecht. Moedig en onbevreesd schaarden 7 teams zich achter deze challenge’, geeft Sarah Vierstraete aan, die samen met Ingmar Proot de studenten coacht.

Moeders voor Vrede. Soms is gezien worden hetzelfde als gered worden.

Mona Dujardin en Mina-Lisa Kasmi werkten een teasing visual uit voor Moeders voor Vrede. Deze organisatie zet zich in voor vrouwenrechten en probeert toekomstperspectieven te geven aan vrouwen die slachtoffer zijn van conflicten en geweld. ‘Met ons concept speelden we in op de idee dat onzichtbare vrouwen gered zouden kunnen worden van zodra ze gezien worden. In de advertentie tonen we het resultaat van een gefaalde zoekopdracht naar ‘vrouw’. De zoekopdracht kan ons namelijk geen foto opleveren. Zo voelen vele vrouwen zich wereldwijd: onvindbaar, onzichtbaar en ongehoord. We bedachten er de passende copy bij ‘Soms is gezien worden hetzelfde als gered worden’.

Amoukanama. De ene zijn succes ... is de ander zijn strijd.

Naziha Kaddouri en Matisse Vande Maele werkten een concept uit voor Amoukanama, een organisatie die fondsen werft om een professionele circusschool uit te bouwen in Conakry, Guinea. ‘Wij hebben ervoor gekozen om de nadruk te leggen op de oneerlijke strijd van de atleten in Guinea voor wie – in tegenstelling tot atleten in het Westen – elke dag een overlevingsstrijd is.’ vertellen Naziha en Matisse. In hun campagne zetten ze het beeld kracht bij door het gebruik van een schuine lijn die twee tegengestelde  werelden tegenover elkaar plaatst. 

Op een zonnige vakantiedag kregen we het advertentie-ontwerp voor De Standaard Solidariteitsprijs van studentenduo Viktoryia en Louise in de krant te zien.

Uit een totaal van 120 inzendingen heeft De Standaard 24 ontwerpen weerhouden, die de afgelopen zomer wekelijks in de krant zijn verschenen. ‘Op een zonnige vakantiedag kregen we het advertentie-ontwerp De Bekendste Glimlach van studentenduo Viktoryia Tsimoshchanka en Louise Platteau voor Thaismiles in de krant te zien.’ ‘Dit kwam enerzijds als een verrassing’ geeft docente Sarah Vierstraete aan. ‘Ook al verwachten we veel van onze studenten, om zo maar eventjes tussen de professionele agencies te verschijnen, dat is straf! Het is nu spannend uitkijken naar wat in de komende weken staat te gebeuren, dan wordt de winnaar bekend gemaakt’.

Over het concept vertellen Viktoryia en Louise het volgende: ‘De Mona Lisa blijft een van de meest mysterieuze kunstwerken ooit. Wetenschappers kunnen maar niet ontcijferen of de afgebeelde Lisa Gherardini wél of niet glimlacht. Ook de Thaise glimlach is wereldberoemd en staat symbool voor de gastvrijheid, vriendelijkheid, openheid en behulpzaamheid die de cultuur typeert. Maar achter die uitnodigende glimlach gaat vaak armoede, pijn en verdriet schuil. Vandaar het masker.’ Thaismiles vzw zet zich in voor sociale projecten in Thailand.

Stem mee op De Bekendste Glimlach voor Thaismiles.

Aan de Standaard Solidariteitsprijs hangt – zo zegt het woord het zelf – een prijskaartje vast.

Een vakjury kiest de beste advertenties en ook het grote publiek kan een stem uitbrengen voor de publieksprijs. De winnende organisaties mogen later dit jaar elk nog tweemaal gratis en paginagroot in De Standaard adverteren. Dat is niet alleen heel veel geld (mediabudget) waard, maar ook helemaal top voor de naamsbekendheid en het imago van de deelnemers. Wil jij ook stemmen? Dat kan tot en met 31/8. Surf naar de stemmingspagina van De Standaard en geef jouw stem aan het advertentie-ontwerp De Bekendste Glimlach van Viktoryia Tsimoshchanka en Louise Platteau voor Thaismiles.

Vragen over de module Visual Storytelling? Contacteer dan ingmar.proot@howest.be
Algemene vragen over de opleiding of over onze Onderzoek en Dienstverleningsaanpak? Mail dan even naar joanna.desmet@howest.be