fbpx
illustratie over de nood aan creativiteit in de lockdown door sietse verrept

Column: Positief getest op creativiteitsnood

Sinds vorige week heb ik een nieuwe hobby. Zo gaat het ondertussen al sinds de aanvang van het Coronatijdperk. De lockdown riep me van achter zijn mondmasker repetitief toe om creatief te zijn. Ik ben nogal het gehoorzame type, dus begon ik meteen dat lampje in mijn bovenkamer aan te wakkeren. 

In april 2020 bestelde ik een puzzel van 3000 stukken. Wie mij goed kent, weet dat ik er na 200 stukken de brui aan heb gegeven. Een paar weken later sleurde ik vanuit de Decathlon een stel gloednieuwe dumbbells helemaal tot aan mijn kot. Pas een week later was ik voldoende gerecupereerd om ze eenmalig te gebruiken. Wie wil, mag ze komen halen. Terwijl ik dit schrijf ligt een breiwerkje zielig naar mij te staren. Een maand geleden was ik zeker dat ik het in mij had om zelf een nieuw tasje te fabriceren. De lockdown nam met zijn besmette handen mijn leven vast en schudde er eens goed mee. Om het evenwicht te herstellen, werd ik gedwongen tot creativiteit. 

Creasector

Covid-19 woog ook in op de balans van enkele belangrijke sectoren. De fitnesswereld gaf bijvoorbeeld tegengewicht door zelfgemaakte fitnesstoestellen en buitenlessen deel van het straatbeeld te maken. Samen met de bijpassende gespierde lichamen uiteraard, waarover je mij verder niet hoort klagen. Daarnaast maakte takeaway aan de lopende band van mijn microgolfoven mijn kostbaarste bezit. In het onderwijs ontstond dan weer de strijd van de online platformen. Microsoft Teams zal alvast van beltoon moeten veranderen om nog kans te maken. En wie op dit moment nog nooit van Kahoot! heeft gehoord, wordt best dringend wakker uit zijn of haar winterslaap. 

Media als superverspreider

Ook het medialandschap was een creatieve superverspreider. We zagen hartverwarmende campagnes zoals de oproep van Guinness om niet meteen te klinken. Sociale media transformeerden tot creatieve walhalla’s tegen verveling. Na het fiasco van mijn puzzel, installeerde ik TikTok om mijn teleurstelling weg te scrollen. Gelukkig kon ik even later obsessief gaan lopen om de beste tijd op een Strava-segment neer te zetten. Dankzij de creatieve media kwamen we zo van op afstand dichtbij. 

Gelieve het media-initiatief The Social House hier trouwens even te negeren. 

In de lockdown testte ik dus positief op creativiteitsnood. Toch ziet creativiteit er voor mij eerder uit als een onbewuste en spontane flow die ontstaat vanuit een intrinsieke motivatie. Restricties en creativiteit zijn tenslotte elkaars tegenpolen. Daarom stel ik mij de vraag of de kwaliteit niet in gedrang komt wanneer creativiteit als een opgave voelt. Betekent de nood aan creativiteit haar eigen dood?

Geschreven door eerstejaars student Sietse Verrept in opdracht van de module Copy & Design binnen de leerlijn Content Creation van de bachelor Communicatiemanagement aan HOWEST – Hogeschool West-Vlaanderen.