fbpx

Gespot: 5 trends in de communicatiewereld - de corona-editie (again!)

5 trends in communicatie

Houston, we have a problem… Complexe communicatievraagstukken in coronatijd? Yes, please! Ook dit academiejaar 2020-21 werkten studenten Communicatiemanagement van Howest op een reeks communicatievraagstukken van werkveldpartners. Concrete communicatieproducten en -adviezen vlogen de deur uit, weliswaar na hard labeur. De hoofdingrediënten om de tweede (!) corona-editie te overleven? Een vaccin op basis van onderzoekscompetenties, probleemoplossend denkvermogen en de nodige creativiteit. De voorgeschotelde uitdagingen schetsen een helder overzicht van diverse thema’s waarop communicatieprofessionals vandaag inzetten: interne communicatie, influencers, technische e-kwesties, Gen Z communicatie en purpose-driven communicatie. Kortom, 5 trends in de communicatiewereld. Ready for liftoff!

Employees first!

Employees first!

Lag het aan Teams-moeheid? Zoom-verveling? Of het gemis van collega’s? Werkveldpartners legden massaal vraagstukken voor aan studenten rond interne communicatie. Van werknemerstrots tot interne communicatieplatformen, van digitale communicatietools om verbinding te creëren tot hybride werknemersevents: employees first in coronatijd!

Zo brak Manouche Lingier zich het hoofd over bedrijfstrots. Wat is bedrijfstrots en welke impact heeft communiceren over bedrijfstrots op medewerkers? “Als bedrijfsleider of werknemer communiceren over hoe trots je bent op behaalde resultaten en op wat collega’s presteren, gebeurt net iets te weinig.” Nochtans loont het. Onderzoek van Manouche toont dat bedrijven en bedrijfscoaches bevestigen dat communicatie over bedrijfstrots werkt. Er ontstaat een sterkere band tussen leidinggevenden en werknemers, werknemers presteren net dat tikkeltje beter en er ontstaan ‘positieve babbels’. Dat laatste resulteert vaak in positieve word-of-mouth en zelfs ambassadeurschap.

Portret van derdejaarsstudent communicatiemanagement, Manouche Lingier, in campus The Penta van Howest
Portret van derdejaarsstudent communicatiemanagement, Thomas Termote, in campus The Penta van Howest

Thomas Termote onderzocht hoe online en hybride events werkplezier stimuleren. “Online en hybride events zijn door de coronapandemie het werkpaard van de eventindustrie geworden: het zijn eventvormen die veel mogelijkheden bieden.” Maar kunnen dergelijke events ook werkplezier stimuleren? Het kwalitatief onderzoek toont aan dat collega’s een bron van werkplezier vormen en dat interactie dus essentieel is, ook tijdens online en hybride events. Ook is de balans tussen fysieke en online/hybride events belangrijk: waar opleidingen voor een groter aandeel online kunnen, geven velen voor (netwerk)events toch de voorkeur aan fysieke events.

Julie Delvinquière werkte dan weer rond communicatie met medewerkers over nieuwe initiatieven in crisistijd. “Heel wat organisaties uit de vrijetijdssector moesten zich tijdens de coronacrisis heruitvinden. Initiatieven die onder strikte regels plaatsvonden werden extern goed onthaald. Maar hoe zat dat intern?” Case study onderzoek toont dat alternatieve initiatieven goed zijn onthaald en veelal leidden tot een positieve vibe. Kers op de taart? “Het bedenken van nieuwe, externe initiatieven zorgde voor meer creativiteit binnen de organisatie: medewerkers mochten out-of-the-box denken en dit bracht ook voor de dagelijkse werking heel veel nieuwe ideeën met zich mee”, aldus Julie.

Portret van derdejaarsstudent communicatiemanagement, Julie Delvinquiere, in campus The Penta van Howest

Influencers, influencers, influencers

Influencers, influencers, influencers

De grotere online aanwezigheid – vooral van Gen Z – tijdens de pandemie gaf influencer marketing een boost. Studenten kregen dan ook heel wat influencergerelateerde vraagstukken gepresenteerd. Wat betekenen influencers voor een merk? Hoe influencers kiezen en activeren? En wat vinden influencers zelf belangrijk? 

Manon Demaeght focuste op de toekomst van influencer marketing. Platformen komen en gaan, maar influencers blijven bestaan. Zolang deze content creators authentiek, geloofwaardig én creatief uit de hoek blijven komen. Om die authenticiteit te vrijwaren worden influencers selectiever omtrent samenwerkingen met merken: deze doordachte(re) keuzes zijn gelinkt aan de positionering die influencers steeds vaker innemen ten opzichte van maatschappelijk relevante thema’s. Wandelende reclameboekjes boeten daarentegen in sneltempo aan geloofwaardigheid in. Ook kortstondige samenwerkingen staan onder druk. Merken schakelen influencers steeds vaker in voor langdurige samenwerkingen en dat blijkt een win-win: influencers worden zo ambassadeurs die meer tijd en ruimte krijgen om merkverhalen te brengen.

Portret van derdejaarsstudent communicatiemanagement, Manon Demaeght, in campus The Penta van Howest
Portret van derdejaarsstudent communicatiemanagement, Mona Dujardin, in campus The Penta van Howest

Mona Dujardin boog zich dan weer over een meer technische kwestie: engagement rates van influencers. Klanten van influencer marketing bureaus vragen heel vaak naar de engagement rate van influencers op bijvoorbeeld Instagram. Mona bracht in kaart hoe influencers en agencies engagement rates berekenen, welke tools of platformen er bestaan om deze rates te berekenen, en hoe influencers en agencies deze rates presenteren aan klanten. Conclusie? “Er bestaan verschillende manieren om engagement rate te berekenen en in kaart te brengen. Daarnaast is dit niet de enige meetwaarde die een succesvolle samenwerking verzekert. Daarom is het van belang om naar een mix te kijken van de engagement rate, het bereik en het publiek van de influencer.” 

Technische e-kwesties

Technische e-kwesties

Verder beten studenten zich ook met veel verve vast in technische kwesties gelinkt aan e-commerce en online marketing. Efficiënt SEO inzetten om te concurreren met buitenlandse webshops? Een online marketingtool testen en lanceren bij een specifieke doelgroep? Particuliere online shoppers een contactloze en veilige bezorgmethode aanbieden? De componenten bepalen van een sterke call-to-action om lead generation via social media te bewerkstelligen?

E-commerce boomt en een smooth experience is van cruciaal belang. Om die ervaring te optimaliseren gaan bedrijven alle details onder de loep nemen. Van keuzeopties tot diensten op maat, van eenvoudige tools tot complexe scoreboards: keer op keer toont het onderzoek van de studenten rond e-kwesties aan dat de optimalisatie van e-processen een minimumvereiste is om concurrentieel te blijven. En dat lijken merken en bedrijven maar al te goed te beseffen.

Gen Z communicatie

Gen Z communicatie

Hoe bereik je Gen Z? Dé hamvraag voor veel merken en organisaties. Terug van nooit weggeweest. Wie zijn die jongeren, waar zitten ze, wat willen ze en wat hebben merken hen te bieden?

Naziha Kaddouri focuste op het opkrikken van de participatiegraad van Gen Z in culturele projecten. “Generatie Z is dan wel altijd te vinden op social media en het internet, maar dit betekent ook dat ze informatie op social media sneller gaan filteren. Ze zijn zich bewust van wat ze zien en weten goed wat ze wel en niet willen zien.” Het is daarom als organisatie interessant om in te zetten op relevante content, in lijn met de interesses van de doelgroep. Een persoonlijke en heel gerichte aanpak is cruciaal, net als content die shareable, snackable and searchable is. Content kan eventueel via influencers verspreid worden maar Gen Z ziet ook graag alledaagse jongeren verschijnen in feeds. Video marketing is the way to go en interactie is key om participatie te stimuleren.

Portret van derdejaarsstudent communicatiemanagement, Naziha Kaddouri, in campus The Penta van Howest
Portret van derdejaarsstudent communicatiemanagement, Evi Milh, in campus The Penta van Howest

En wat met TikTok? Een veelgestelde vraag als het over Gen Z gaat. Topsporter Evi Milh kwam onder meer tot de conclusie dat jongeren hun tijd spenderen op TikTok voor het plezier, om hun sociale contacten te onderhouden en om mee te zijn. Jongeren zijn het meest actief op TikTok op woensdagnamiddag en tijdens het weekend vanaf vrijdagavond. “In het weekend is er ook meer traffic, dus het is ideaal om dan veel te gaan adverteren op het platform.” Naast gerichte advertising op TikTok kunnen merken ook influencers aanspreken die op TikTok actief zijn. TikTokkers. Iets waar jonge tieners heel beïnvloedbaar door zijn, aldus ouders in Evi’s focusgroepen.

Purpose-driven, purpose-oriented, post-purpose…

Purpose-driven, purpose-oriented, post-purpose…

Merken zijn steeds vaker purpose-led en leiderschap is purpose-focused. Maatschappelijk verantwoord ondernemen, corporate social responsibility, integrated reporting, purpose-initiatieven,… Er wordt gegooid en gegoocheld met concepten. Maar consumenten zijn steeds vaker kritisch, op hun hoede voor greenwashing, purpose washing,… Waar moeten bedrijven op letten in hun purpose-gerichte communicatie? 

Bo Van Biervliet stelt transparantie voorop. Transparantie rond (nog te behalen) doelstellingen in lijn met vooropgestelde waarden. “Is er transparantie, dan kunnen werknemers, leveranciers en klanten ook meedenken en meewerken aan het verbeteren van bepaalde processen. De beste manier om transparant en geloofwaardig te zijn, is om te gaan rapporteren op andere parameters dan enkel de financiële. Zaken als duurzaamheid, kennis en welzijn kunnen evengoed in cijfers worden omgezet. Zo kan je als bedrijf op lange termijn je bijdrage tonen aan de oplossing van bepaalde maatschappelijke issues, omdat er meetbaare bewijzen zijn van wat je op maatschappelijk niveau bereikt.” Extra bonus? Transparante communicatie zorgt ervoor dat de motivatie om aan specifieke doelstellingen te werken vergroot!

Portret van derdejaarsstudent communicatiemanagement, Bo Van Biervliet, in campus The Penta van Howest

Verder bogen studenten zich over uitdagingen gelinkt aan inclusieve communicatie en duurzaamheidscommunicatie. De do’s and dont’s, de voorwaarden en resultaten,… Wordt volgend academiejaar ongetwijfeld vervolgd.

Onderzoekssamenwerking rond deze 5 trends in de communicatiewereld?

Onderzoekssamenwerking rond deze 5 trends in de communicatiewereld?

@communicatiemanagement

💛Goodbye wave van de derdejaars ##communicatiemanagement aan ##howest in campus The Penta @howestbe ##kortrijk ##fyp ##communicatiestuderen

♬ Spongebob - Dante9k

Bovenstaande 5 trends in de communicatiewereld anno 2021 verbinden we vlot aan de 5 kennisdomeinen die centraal staan in de onderzoeksstrategie van de opleiding Communicatiemanagement: social media communicationstrategisch communiceren, digitalisering van het communicatiewerkveldcommunication journeys and touchpointscreative thinking & visualization techniques. Dit herbevestigt de relevantie van deze kennisdomeinen, zowel voor het werkveld als voor de uitbouw van de kennis binnen de opleiding.