Jolien van houtte en Matisse Vande Maele hekelen dan weer de discriminatie tegenover de man in advertising. Mannen komen wel eens al slapend in beeld. Of klungelig in het huishouden of hopeloos tot zelfs hersenloos wanneer ze de zorg voor de kids op zich nemen. Boys don’t cry is niet alleen een populaire song, maar een verankerde overtuiging in menig mannenbrein. Jolien en Matisse pleiten voor een wereld waarin mannen gevoelens kunnen uiten en een traan mogen laten. De fabuleuze sixpack – eigen aan het geïdealiseerd mannelijk reclamemodel – zorgt voor frustraties bij de doorsnee man. Vrouwen die dachten dat enkel zij onzeker zijn over hun lichaam, hebben het duidelijk mis. Mannen met een maatje meer? Moet kunnen!
“83% van de marketeers denkt dat ze gender stereotypering vermijdt. 45% van het publiek vindt echter dat vrouwen nog steeds seksistisch worden afgebeeld in reclamecampagnes”.
In hun zoektocht botsten Tine Handsaeme, Louise Platteau en Sophie Vandeputte. op Girlgaze, een platform waar ondervertegenwoordigde creatievelingen gelinkt worden aan grote merken via non-biased browsing. Het komt erop neer dat je de identiteit van de creatieve aanbieder niet kent bij het recruteren. Men oordeelt dus louter op de prestaties. De focus ligt op vrouwelijke en non-binaire profielen. Dat moet er wel even bij gezegd.