fbpx
howest communicatiemanagement in new york 2020

In New York, concrete jungle where dreams are made of...

In New York, concrete jungle where dreams are made of...

"Don’t ask if your dreams are crazy. Ask if they’re crazy enough."

"Don’t ask if your dreams are crazy. Ask if they’re crazy enough."

Met deze quote sloot Yash Egami – vice president aan the One Club for Creativity – zijn toespraak voor onze studenten af. 

Het vat New York 2020 zo’n beetje samen, onze jaarlijkse trip naar the Big Apple met laatstejaarsstudenten Communicatiemanagement. De kers op de taart na 3 jaar hard werken op de schoolbanken en daarbuiten.  

howest communicatiemanagement in new york 2020

Where dreams come true

Where dreams come true

howest communicatiemanagement in new york 2020

We gingen op bezoek bij Belcham, de Belgian-American Chamber of Commerce, gerund door het duo Laurence en Valerie Van den Keybus (resp. broer en zus). Een verzameling Belgische ondernemers werkt er elk aan een eigen business dream. Zo kregen we de bevallige Roxanne Sabbe te horen die vanuit New York de honours waarneemt als director voor Amoobi North America. Amoobi helpt retailers aan de hand van inzichten in consumentengedrag en technologische retail expertise om store performance te optimaliseren. 

Alumnus Axel Clissen (Toegepaste Architectuur aan Howest) liet ons even meekijken achter de schermen van een carrière in New York. Different mindset, high speed, network, challenge, durf, survival in the jungle,… Dat is zowat een gebalde omschrijving van wat het betekent om een carrière uit te bouwen in New York. 

Eef Vicca (wat een Madame!) onthaalde ons in haar showroom – alweer in excellente New York-loftstyle. Ze is er Senior Director bij Factory PR, een communicatiebureau gespecialiseerd in tech, beauty, wellness en fashion. We waanden ons even in Sex and the City bij het zien van al die fashion kledij, een heuse boel bij elkaar. Eef vertelde over haar encounters met Sarah Jessica Parker (hello-O???!!!) – we hingen aan haar lippen. Het loont de moeite om deze Grand Lady te volgen op Instagram.  

howest communicatiemanagement in new york 2020
howest communicatiemanagement in new york 2020
howest communicatiemanagement in new york 2020

Into the city 

Into the city 

We downloadden de app van CultureTrip. Die beloofde ons stories that reveal what is unique and special about a place, its people and its culture. We oefenden voldoende om goed voorbereid te zijn op een bezoek aan de Director of Exepriences himself, Alex ShebarHow to get the attention of a public that is distracted all the time? His one million dollar question… Voor Shebar en zijn CultureTrip doe je dat met een gezonde mix van relevante content, AI, data en delight.

Tweemaal lieten we ons rondleiden doorheen een stukje New York. Een keertje door Jacqueline Goossens en een keertje door BE NY. Little Italy, China Town, Soho, Brooklyn, Williamsburg (waar we een échte roa hebben gespot en tal van yupsters tegen het lijf liepen), Tribeca, the high line, financial district, World Trade Center area, uptown en downtown.

We bezochten de 9/11 Memorial, Times Square, the Statue of Liberty, Oculus, Charging Bull, Fearless Girl, the Vessel, Central Park… en kregen ons langverwachte Alicia Keys kippenvel-momentje op de top van the Empire State Building. 

howest communicatiemanagement in new york 2020
howest communicatiemanagement in new york 2020
howest communicatiemanagement in new york 2020
howest communicatiemanagement in new york 2020

Creatief, creatiever, creatiefst

Creatief, creatiever, creatiefst

We noemen deze trip een inspiratiereis. Op naar brainfeeders

The One Club for Creativity is zowat het Creative Belgium van hier bij ons. We kregen een zitje in een room with a view in een typisch Amerikaanse loft-agency (zo eentje die je wel vaker ziet in de films). Highlights uit de reclamewereld en ’s werelds beste campagnes bezorgden ons zowaar een adrenalineshot. Broadway-Lafayette station zal voor eens en altijd verbonden zijn met David Bowie (campagne voor Spotify).  

Ons bezoek aan de Effie-headquarters bracht ons naar Madison Avenue (oh yes …we’re living the MadMen series), zowat het epicentrum van creative thinkingEffie bekroont campagnes die bulken van creativiteit maar (en dit is onderscheidend) ook hun effectiviteit bewezen hebben. Zoals bijvoorbeeld de campagne voor Tide (een Amerikaans waspoeder van P&G) waarmee Saatchi erin slaagde de Super Bowl van 2018 te domineren. ‘They were more talked about than the bowl itself …’. Die avond bekeken we de Super Bowl live, op invite van Belcham en waren we getuige van de controversiële halftime show met J. Lo en Shakira (blijf hier niet hangen, read on pls …). 

howest communicatiemanagement in new york 2020

Work & co is hyper focused on creating digital products. Een developer, project manager en designer vertelden op welk aspect elk van hen inzoomt bij dergelijke processen. Over Fortnite en Mailchimp en yoga. Superinteressante cases die we backstage meevolgden.  

Design agency Base design New York, met moederbedrijf in Brussel, inspireerde met een kort maar krachtig manifesto. Base is about people, simplicity and common sense. De toon was gezet. We gingen mee doorheen de hele design-trip voor andsons chocolate (California) en LA Master Chorale (een koor). Veel aandacht ging naar de totstandkoming van de briefing en hoe deze telkens het ijkpunt vormt voor de verdere stappen in een design-proces. Een bijster interessante les voor onze communicatieprofessionals van morgen. 

howest communicatiemanagement in new york 2020

Doug Melville van reclamebureau TBWA New York veroverde menig studentenhart met zijn beklijvende, opzwepende hero talk. Over #slashers, #diversityisthenewnormal, #streetcredibility,… you name it! Melville had telkens weer een inspirerende story klaar voor studenten die van plan zijn het te maken in de communicatiebusiness. Een resem aan tips bracht hen alvast in de right mood. Een greep uit zijn 10 tips? ‘You’re just a name on a piece of paper’. ‘85% of a decision is made with you outside the room’. ‘Be comfortable with uncomfortable’. Zelf reed hij in zijn beginnersdagen rond met een hotdog-promowagen. Later werkte hij samen met Britney Spears en Tommy Hilfiger #justsaying. ‘Everyone should be able to make killer conversations’. ‘You think like an employee, but you should think like a ceo’. Yeah, Doug Melville rocks!  

howest communicatiemanagement in new york 2020

#HurryHurry! Take me to New York 2022

#HurryHurry! Take me to New York 2022

Beladen met tonnen inspiratie, gekickt en geprikkeld… De studenten keerden moe, maar tevreden terug. We vangen zo nu en dan een post op van één van onze Communicatiestudenten, waarin ze in tijden van lockdown en social distancing met heimwee terugblikken op deze hartverwarmende trip. Want ook al is deze in hoofdzaak bedoeld om hen professioneel te inspireren, te vormen en klaar te stomen voor wat komen zal (a job, a career); vriendschap, plezier en veel emotie horen er sowieso ook bij.  

"Don’t ask if your dreams are crazy. Ask if they’re crazy enough."

"Don’t ask if your dreams are crazy. Ask if they’re crazy enough."

At least they can say … ‘I’ve been to New York’. 

At least they can say … ‘I’ve been to New York’. 

P.S.: Applaus voor onze fotograaf van dienst tijdens New York 2020: Jacob Butt 

howest communicatiemanagement in new york 2020
howest communicatiemanagement in new york 2020
howest communicatiemanagement in new york 2020
howest communicatiemanagement in new york 2020
howest communicatiemanagement in new york 2020
Over de auteur

Joanna Desmet

Lector Marketingcommunicatie en coördinator Onderzoek & Dienstverlening in de bacheloropleiding Communicatiemanagement aan Howest in Kortrijk