Op 5 maart verscheen in De Standaard een column ‘Generatie Watjes’ en het ging over jullie. Het beeld werd neergezet dat jullie alles in de schoot geworpen krijgen. Jullie leven een luilekker leventje, stellen amper iets in vraag en van ontbering hebben jullie nog nooit gehoord. Ga daar mee naar de oorlog! De auteur ging er gemakkelijkheidshalve aan voorbij dat meer dan de helft onder jullie er naast de studie nog een extra baan op nahoudt, al te dikwijls uit noodzaak.
Maandag 16 maart opende de online campus van Howest. Zou het wel goedkomen met Generatie Watjes? Zouden jullie wel in gang schieten in die digitale leeromgeving? Zouden jullie wel overleven in de eenzaamheid zonder vrienden?
Weg beschermende anonieme aula, weg collega-studenten, weg lectoren bij wie een student onmiddellijk met vragen terecht kan. In de plaats kwamen videolessen en webinars in tools waar jullie nog niet mee gewerkt hadden, chatten met lectoren in plaats van vragen te stellen, leerpaden, enzovoort.
Dreigden er niet veel studenten af te haken, te verglijden in eenzaamheid?
De aanwezigheden in de online lessen waren perfect vergelijkbaar met de fysieke lessen uit een schijnbaar ver verleden. Jullie namen enthousiast deel aan elk mogelijk probeersel van lectoren en gaven oprechte feedback. Door jullie openheid konden lectoren snel vooruitgang boeken en samen met jullie tot formats komen die pasten bij jullie noden en die inspeelden op de kenmerken van de nieuwe lesmedia.
Maar in een schoolcontext is het natuurlijk allemaal gemakkelijk, hoor je de kritische buitenstaander al denken.
Jullie verrichtten stages van op afstand; een uniek experiment. Samen met de stageorganisaties werd snel een manier gevonden om efficiënt te telewerken. De commentaren van de stagebedrijven zijn steevast dat jullie autonoom werken, jullie vak kennen en flexibel zijn. In een handomdraai leerden jullie van op afstand feedback vragen, met online tools en platformen werken en vooral snel schakelen wanneer noodzakelijk.
Studenten gaven online yogalessen voor hun medestudenten, ondersteunden elkaar met extra uitleg, boden als trotse ambassadeurs aan studiekiezers inzichten en tips over de richting.
… van de drive om te blijven gaan met een concreet doel voor ogen en met in het achterhoofd jullie sociale rol als student. Naar de oorlog wil ik niet gaan met jullie, oorlog wens ik ons niet toe. Maar de toekomst zie ik met jullie wel zitten.
… jullie hebben de skills en de juiste attitude voor de nog onbekende uitdagingen die de toekomst in petto heeft. Met jullie vindt de maatschappij zichzelf terug uit.
Jan Dauwe, Caroline Baert, Gudrun Dewulf, Ingmar Proot, Lieselot Vandamme, Joanna Desmet, Joke Hautekiet, Sarah Vierstraete, Dirk Laverge, Isabelle Van Tomme, Evelien Martens
On the 9th of March, a column entitled “Generation Softies” appeared in De Standaard (a Belgian newspaper) and it was about you. The image was portrayed that you get everything thrown into your lap. You live a lazy life, you hardly question anything and you have never heard of hardship. For the sake of simplicity, the author ignored the fact that more than half of you have an extra job in addition to your studies, all too often out of necessity.
Monday, March 16, the Howest online campus opened. Would it be okay with ‘Generation Softies’ ? Would you get started in that digital learning environment? Would you survive in solitude without your friends?
Away from protective anonymous auditorium, away from fellow students, away from lecturers to whom a student can immediately turn to with questions. Instead came video lessons and webinars in tools that you hadn’t worked with, chatting with lecturers instead of asking questions, learning paths, and so on.
Did not many students threaten to drop out, to slip into loneliness?
The attendance in the online lessons was perfectly comparable to the physical lessons from an apparently distant past. You enthusiastically participated in every possible trial of lecturers and gave sincere feedback. Because of your openness, lecturers were able to make rapid progress and together came up with formats that matched your needs and that responded to the characteristics of the new teaching media.
Students gave online yoga classes for their fellow students, supported each other with extra explanations, and offered future students insights and tips on their field of study as proud ambassadors.
… the drive to keep going with a concrete goal in mind and with your social role as a student in mind.
… you have the skills and the right attitude for the as yet unknown challenges that the future holds. Society reinvents itself with you.
Jan Dauwe, Caroline Baert, Gudrun Dewulf, Ingmar Proot, Lieselot Vandamme, Joanna Desmet, Joke Hautekiet, Sarah Vierstraete, Dirk Laverge, Isabelle Van Tomme, Evelien Martens, Sarah Markewich, Allie Weiss, Annelies Geneyn, Nico Van den Abeele
Opleidingscoördinator bachelor in het Communicatiemanagement en graduaat in de Marketing- en Communicatiesupport aan Howest in Kortrijk