fbpx

Never waste a good crisis…

Never waste a good crisis…

Communicatieproducten in coronatijd

Communicatieproducten in coronatijd

Dit jaar geen Tomorrowland. Geen Let’s Talk. Geen Gentse Feesten. De coronamaatregelen drukken hun stempel op heel wat projecten en events. Organisaties staan voor enorme uitdagingen. Maar de crisis biedt ook mooie opportuniteiten. Het sociale leven speelt zich meer dan ooit online af. En e-commerce boomt.

Telewerkstages

Telewerkstages

Van culturele organisaties tot ministerkabinetten, van all-round agencies tot influencer marketing bureaus, van crisiscommunicatiebureaus tot eventbusinesses,… In het voorjaar loopt het merendeel van de studenten Communicatiemanagement stage. Studenten kiezen op basis van hun talenten en interesses voor een ervaring bij Tomorrowland, Influo, L’Oréal,…

Organisaties vormen zich op korte termijn om tot digitale hubs. Ze schakelen niet zelden een versnelling hoger om klanten te blijven servicen. Ze komen creatiever en flexibeler dan ooit uit de hoek. En dit biedt uiteraard opportuniteiten voor unieke leermomenten voor stagiairs.

10 stagiairs communicatiemanagement aan howest carla dejonghe maaike mahieu elise vanbelle anouk claeys maaike techel kimsy kerckhove anjo wychyuse helena schotte matisse vandemaele pierrick degrande tonen hun communicatieproducten in coronatijd

Communicatieproducten corona-style

Communicatieproducten corona-style

Op vlak van content en creatie duiken de meest uiteenlopende communicatieproducten op. Van podcasts over ‘blijf in uw kot’ magazines, van creatieve acties tot best-offs met crisiscommunicatietips,… De creatie van elk van deze pareltjes stoomt studenten klaar voor the new normal in de communicatiesector.

1 Kimsy Kerckhove werkte voor Designregio Kortrijk een bundel creatieve posters uit. Designregio Kortrijk vroeg regionale designers om creatieve assemblage posters te ontwerpen. Posters om te downloaden, in te kleuren, af te printen, uit te hangen,… De bijdrage van Designregio Kortrijk aan een draagbare en creatieve coronatijd was een schot in de roos. En een hart onder de riem voor regionale designers én thuiswerkende ouders.

2 Maury Téchèl benadrukt met een eenvoudig stappenplan het belang van lokaal kopen (Ik koop Belgisch). Voor het Belgische sportmerk Recto Verso creëerde ze content over why and how to support local brands. Met straffe visuals!

3 Voor het Bijleshuis dat 1-op-1 online bijlessen aanbiedt, zette Matisse Van de Maele zijn creatieve video skills aan het werk. Het filmpje (starring Matisse himself) richt zich tot een nieuw publiek: leerlingen die niet meekunnen met de online pre-teaching in coronatijd.

4 Met haar eigen start-up Jungle Creative Consulting werkte Anjo Wychuyse mee aan het initiatief #avancokampkot van Avanco Adventure & Events. Een bootcamp vanuit je kot, inclusief Bekende Vlamingen. Een mix van uitdagingen en opdrachten om het leven in corona-quarantaine net een tikkeltje avontuurlijker te maken.

5 Voor Hurae maakte Helena Schotte in het kader van #cheersfortheheroes copy voor social media, nieuwsbrieven en persberichten. #cheersfortheheroes, een initiatief van twee Kortrijkse horecabazen om de sector te steunen, initieerde op 16 mei een aperitiefmoment waarop heel België klinkt op de helden van deze coronacrisis. Elk vanuit zijn kot natuurlijk.

Maaike Mahieu zette bij het AZ Groeninge haar schouders onder het initiatief van het Kortrijkse collectief Café Paté. Dit collectief van topchefs leverde 820 verwenpakketten voor het zorgpersoneel van het ziekenhuis. Ook in samenwerking met Group Bossuwé organiseerde ze een originele traktatie met mobiele foodtrucks. Omdat Belgische frietjes altijd smaken, ook in coronatijd.

Elise Vanbelle organiseerde voor Stressfactor, een organisatie die (muziek)events in scholen organiseert, een give away actie. Zo kon een klas een uniek virtueel optreden winnen. Hoe? Door met de klas maar vanuit je kot een originele TikTok te maken. En voor alle scholieren in lockdown maakte Elise Spotify-lijstjes met een hoog zomerfestival-gehalte!

Pierrick Degrande speelde coronareporter voor Oranje vzw. De vzw legt verbindingen tussen de samenleving en personen met een beperking door in te zetten op samenwerking, sensibilisering en gespecialiseerde zorg waar nodig. Pierrick interviewde onder meer medewerkers over de impact van het coronavirus op hun job.

Bij social storytelling agency Chase Creative creëerde Anouk Claeys een blogpost over online learning platforms. Voor digital storytellers (in spe) die hun tijd in quarantaine nuttig willen besteden.

Carla Dejonge creëerde persberichten en content voor klanten van communicatiebureau RCA. Ook voor Whirlpool stuurde ze een reeks tips rond huishoudtoestellen de deur uit. Word jij in een halve dag de ultieme huishoudprins of –prinses?

Communicatiestudenten als stagiairs

Communicatiestudenten als stagiairs

Tijdens hun opleiding Communicatiemanagement aan Howest trekken studenten tweemaal op stage: in het tweede jaar voor 4 weken en in het derde jaar een volledig semester, dat zijn maar liefst 13 weken! Wil je meer weten over de stagemogelijkheden van de opleiding? Vragen, opmerkingen of onduidelijkheden? Neem contact op met Dirk Laverge, stagecoördinator van de opleiding Communicatiemanagement aan Howest.

Over de auteur

Dirk Laverge

Lector Management & Sales en stagecoördinator in de bacheloropleiding Communicatiemanagement aan Howest in Kortrijk