The Foodbag Challenge

  • CLIENT: Foodbag
  • MODULE: Communicatie 3
  • ONDERZOEKSDOMEIN: Strategisch communiceren
  • DOCENTEN: Evelien Martens, Dirk Laverge, Jan Dauwe, Lieselot Vandamme, Brecht Hauspie
  • STUDENTEN: Tweedejaarsstudenten Communicatiemanagement

challenge

Foodbag, een op-en-top Belgisch bedrijf, levert maaltijdboxen met verse ingrediënten en originele recepten aan huis. Om in te spelen op de trend ‘gezond eten op de werkvloer’ vatte Foodbag het plan op om een nieuwe markt aan te spreken met Foodbag Business. De challenge? Het succesvol lanceren van de nieuwe maaltijdbox voor middelgrote en grote bedrijven in Vlaanderen en Brussel.

strategie

Foodbag zal in eerste instantie focussen op het leveren van gezonde snacks, drinks, fruit en eetklare boxen. Een eigen distributienetwerk en de mix van gezonde opties vormen de bouwstenen voor een differentiatiestrategie.

"De studenten zorgden voor uitgeschreven communicatieplannen die een frisse blik wierpen op het nieuwe B2B concept van Foodbag. Interessante inzichten die zeker geholpen hebben bij de opstart van Canteen by Foodbag.”

resultaten

Voor deze productlancering werkten studenten een uitgebreid communicatieplan uit, met aandacht voor zowel marketing communicatie, corporate communicatie, event communicatie én online communicatie. Studenten maakten scherpe keuzes rond gepaste communicatiemiddelen voor specifieke stakeholders (eindklanten, medewerkers, koeriers, grote leveranciers, pers, etc.), met aandacht voor een logische timing en een correcte budgettering.

foto van samenwerking tussen de studenten van communicatiemanagement aan howest in kortrijk en het belgisch bedrijf foodbag
foto van samenwerking tussen de studenten van communicatiemanagement aan howest in kortrijk en het belgisch bedrijf foodbag

Een greep uit de ideeën? Sommige studenten focusten op storytelling aan de hand van videomarketing en instagramstories waarbij werknemers een gratis try-out box openen en testen. Anderen pitchten een ambassadeurstrategie waarbij bestaande particuliere klanten hun werkgevers aanzetten Foodbag uit te proberen. Keer op keer integreerden de teams naadloos allerhande communicatieacties en -middelen voor een succesvolle productlancering: van postkaarten en gadgets in een volledig nieuwe huisstijl over doordachte slogans tot het bedrukken van particuliere Foodbagboxen om publiciteit te maken voor Foodbag Business.

Do we have your attention?

Wil je samenwerken met studenten of docenten van de opleiding Communicatiemanagement aan Howest? Vragen, opmerkingen of onduidelijkheden? Neem contact op met Joanna Desmet, coördinator Onderzoek & Dienstverlening van de opleiding Communicatiemanagement aan Howest.

Over de auteur

Evelien Martens

Lector Marketing & Events en kwaliteitszorgcoördinator in de bacheloropleiding Communicatiemanagement aan Howest in Kortrijk