Is it love? Communication with a heartbeat

Foto van Jana Vanhoutte gefotografeerd door Babette Vandoorne, studenten communicatiemanagement van howest, in het kader van een valentijnsactie in de K van Kortrijk

Tinder helpt je met de perfecte match. Alexa zorgt ervoor dat je Valentijn niet vergeet. En Amazon helpt je met het vinden van het perfecte valentijnscadeau. Maar hoe schrijf je liefdesberichten die écht raak schieten? Maakt een human touch het verschil?

I *heart* robots

De hele dag door flitsen reclameboodschappen voor ons netvlies. Via mail, nieuwsbrieven, de radio en social media wordt de consument gebombardeerd met beelden en copy. Met behulp van articial intelligence en big data gaan marketeers bovendien steeds vaker gepersonaliseerde boodschappen ontwikkelen. Op basis van voorgaande zoekacties of aankoopgedrag bepalen marketeers immers de voorkeuren en interesses van een consument. Vervolgens werken ze doeltreffende beelden en aansprekende copy uit.

De exponentiële snelheid waarmee techies deze marketing automation technologieën ontwikkelen en inzetten biedt opportuniteiten bij de vleet voor marketing- en communicatiespecialisten. Maar in hoeverre is communicatie dan nog een human-to-human business?

I *heart* ghostwriters

Studenten Communicatiemanagement nemen de proef op de som tijdens een bijzondere valentijnsactie. Wie op zoek is naar een originele valentijnsboodschap voor zijn of haar lief, ex-lief, secret crush, favoriete docent, liefste mama of coolste medestudent wordt bijgestaan door de studenten reclamestrategie uit de opleiding Communicatiemanagement van Howest. Gewapend met inzichten rond reclamestrategie en consumentengedrag knopen studenten korte gesprekjes aan. Vervolgens personaliseren ze on-the-spot valentijnskaartjes waarbij zij als ghostwriter fungeren.

“Door gepersonaliseerde handgeschreven liefdesverklaringen uit te werken, focust de valentijnsactie op de essentie van interpersoonlijke communicatie: in dialoog treden en met enkele gerichte vragen een persoon leren kennen”

I *heart* humans

Dat brengt ons meteen ook bij de vraag waar marketeers en communicatiespecialisten mee worstelen. Namelijk de meerwaarde bepalen van een human touch in een wereld van virtual influencers, chatbots en machine learning. Hoe geeft menselijke creativiteit de doorslag in doeltreffende communicatie, al dan niet in combinatie met het terechte enthousiasme rond technologische mogelijkheden? 

Let’s Talk Human op 13 mei brengt talks, workshops en demo’s over de kruisbestuiving tussen human-to-human interactie, creativiteit en technologie. Sprekers delen state-of-the-art inzichten rond human innovation, content voor communities, creatieve communicatiestrategieën, meaningful conversations, customer journeys, digital storytelling en zoveel meer!

 
Over de auteur

Caroline Baert

Lector Creative Business & Communication in de bacheloropleiding Communicatiemanagement aan Howest in Kortrijk