“A clean Christmas? Ok boomer, tell me more!”

Hoe schatten jongeren de milieu-impact van online koopgedrag in?

Jongeren kaarten zelf aan onvoldoende informatie te hebben over de impact van online koopgedrag op het klimaat.

Volgens jongeren draagt het retourbeleid (86%) van online verkopers het meest bij aan die milieu-impact, gevolgd door de leveringsbusjes (85%) en de vervuilende verpakkingen (76%). Zelf retourneert de meerderheid van de bevraagde steekproef echter zelden of nooit (63%).

Amper de helft is eerder bereid af te zien van aankopen in functie van de milieu-impact.

Financiële nudging (het betalen van een kleine som die je kan terugkrijgen als je kiest voor een milieuvriendelijk alternatief) krijgt de voorkeur om duurzame keuzes te stimuleren: jongeren verkiezen een statiegeldsysteem voor verpakkingen, een kleine recupereerbare toeslag bij duurzame levering, en een korting wanneer niet wordt geretourneerd.

Wil je samenwerken met studenten of docenten van de opleiding Communicatiemanagement aan Howest? Vragen, opmerkingen of onduidelijkheden? Neem contact op met Joanna Desmet, coördinator Onderzoek & Dienstverlening van de opleiding Communicatiemanagement aan Howest.

Binnen de onderzoeksstrategie van de opleiding Communicatiemanagement aan Howest staan vijf kennisdomeinen centraal: social media communication, strategisch communicerendigitalisering van het communicatiewerkveld,communication journeys and touchpointscreative thinking and visualization techniques.