fbpx
Howest Communicatiemanagement studenten op Smile Safari in Brussel

Smile, you’re in Instagramland

Op zoek naar dé perfecte Instagramfoto? Experiential marketing agency CityCubes en changency Hurae initieerden met Smile Safari het allereerste Instagrammuseum in België, een super instagrammable pop-upmuseum. De ideale kans voor het grote publiek om in 33 speciaal daarvoor ontworpen decors magnifieke en vooral Instagramworthy foto’s te trekken. Chillen met een tyrannosaurus rex, heen en weer swingen op reuze telefoons of verzuipen een bad vol geld? Smile Safari is een soort Disneyland voor wannabe influencers.

Om zich een weg te banen door de Instagramdoolhof voorziet Smile Safari een safarimap. Aan de hand van fleurige en kinderlijke tekeningen bereik je verschillende decors, stuk voor stuk door grote merken gesponsord. En voorzien van een catchy naam zoals het zangerige ‘Don’t worry be happy’. Bezoekers wisselen in de toiletten van outfit, kammen als volleerde kappers de haren en poseren alsof hun leven ervan afhangt.

Het decor ‘#taboobchallenge’ spreekt tot de verbeelding. Kartonnen blote borsten zover het oog reikt. Passend voor de Think Pink maand waarin het pop-upmuseum haar deuren opende. Maar de kartonnen blote borsten vormen ook een kritische noot. Instagram verwijdert namelijk ‘te blote’ foto’s wegens choquerend of ongepast.

Een andere insteek primeert bij ‘Picture the light side of life’. Je maakt er een kiekje vanop een hoge ladder, klaar voor een duik in een kleurrijk ballenbad. Een duik die het kind in jezelf naar boven brengt. Een boemerang of snapshot maken is hier de boodschap.
Nog opvallend? De alomtegenwoordige branding. Elk decor is gesponsord. Je flitst er doorheen de grote merken zoals Samsung, H&M, Lidl en Sprite. Slim gespeeld van Hurae en CityCubes en op zich vormt dit geen probleem. Zo gaat het er immers aan toe in het influencerwereldje: merk sponsort influencer. De inkomprijs is desondanks niet min, maar dit lijkt de bezoekers niet te deren. Zij dompelen zich maar wat graag onder in de girly, vrolijke en kleurrijke sfeer. Alle zorgen lijken eventjes vergeten.

En dan is er natuurlijk ook The Smile Club. Zittend op funky barkrukjes geniet je van een hapje of drankje. Uiteraard voorzien door de merken die de Instagramdecors sponsoren. Voor de echte smartphone addicts is er supersnelle wifi en een verzameling telefoonopladers. Kortom, alles om je foto’s zo snel mogelijk te bewerken en op Instagram te plaatsen!

Kimsy Kerckhove, Zara Degrave, Shauny Holvoet, Ruben Deceuninck en Ellen Debusschere, studenten van Howest Communicatiemanagement, poseren in het decor van smile safari in Brussel
Over de auteur

Caroline Baert

Lector Strategische Communicatie en Trendonderzoek in de opleiding Communicatiemanagement aan Howest in Kortrijk