Stichting tegen Kanker

  • CLIENT: Stichting tegen Kanker
  • MODULE: Communication Consulting
  • ONDERZOEKSDOMEIN(EN): Strategisch communiceren
  • DOCENT: Caroline Baert
  • STUDENTEN: Derdejaarsstudenten Communicatiemanagement

Challenge

Stichting tegen Kanker organiseert elk jaar op verschillende locaties in België Levensloop. Gedurende 24 uur nemen gesponsorde teams deel aan een estafetteloop. Met de opbrengst van deze evenementen steunt Stichting tegen Kanker fundamenteel basisonderzoek op het vlak van kankerbestrijding. 

Levensloop Kortrijk kon in 2018 rekenen op 7332 teamleden die deelnamen aan het solidariteitsvent. In aanwezigheid van vechters en vrijwilligers haalden zij samen 230 262€ op. 

Voor volgende edities van Levensloop Kortrijk wenst Stichting tegen Kanker dit resultaat te overtreffen. Het organisatiecomité stelde twee doelstellingen voorop om dit te realiseren. 

1. Enerzijds moet het aantal deelnemers en het aantal deelnemende teams stijgen. 

2. Anderzijds moet Levensloop Kortrijk sterker geassocieerd worden met Stichting tegen Kanker en haar onderscheidende focus op het financieren van fundamenteel onderzoek naar kankerbestrijding. Het evenement wordt nog te vaak met andere organisaties geassocieerd die zich eveneens inzetten in de strijd tegen kanker. 

“De studenten slaagden erin een klare en duidelijke analyse te maken. De voorstellen van de studenten waren top en realiseerbaar!”

strategie

Om deze uitdaging aan te kaarten, werd een grondige analyse uitgevoerd van de context waarin het vraagstuk zich presenteerde (oa trendanalyse, communicatieanalyse, benchmarkonderzoek met gelijkaardige initiatieven, customer journey onderzoek) om uiteindelijk een geïntegreerde communicatiestrategie te ontwikkelen. 

Voor het ontwikkelen van de communicatiestrategie werd uitgegaan van het idee om Levensloop Kortrijk ‘nog meer van de Kortrijkzanen te maken’. De strategie zet in op het sterker inbedden van het solidariteitsevent in het Kortrijk door in te haken op de rechtstreekse ervaringen van de Kortrijkzaan met kanker of kankerpatiënten. 

resultaten

Verschillende studententeams gingen aan de slag en maakten onderbouwde strategische keuzes: van de ontwikkeling van een uitgebreide crossmediale communicatiestrategie, over het inzetten van influencer marketing, tot het verfijnen van de social media strategie. Bovendien werkte elk team een optimale communicatiemix uit voor een volgende Levensloop Kortrijk, alsook een gedetailleerde PR-strategie. Het ene team kiest voor een schema rond brand awareness/brand activation/brand loyalty om Stichting tegen Kanker en Levensloop sterker op de kaart te zetten, een ander zet in op sterke verhalen van Kortrijkzanen en straffe guerrilla-acties.

do you want more?

Wil je samenwerken met studenten of docenten van de opleiding Communicatiemanagement aan Howest? Vragen, opmerkingen of onduidelijkheden? Neem contact op met Joanna Desmet, coördinator Onderzoek & Dienstverlening van de opleiding Communicatiemanagement aan Howest.

Over de auteur

Caroline Baert

Lector Creative Business & Communication in de bacheloropleiding Communicatiemanagement aan Howest in Kortrijk