Hoe kan content een meerwaarde bieden voor jouw organisatie? Pieter Vereertbrugghen, managing partner van agency Cypres en voorzitter van CUSTO, de vereniging van content marketing agentschappen, deelde 5 sleutelinzichten op Let’s Talk Content @Howest.
Data is geen content
Binnen organisaties ontstaan hopen informatie. Maar die informatie is niet automatisch geschikt voor communicatiedoeleinden. Heb je te maken met informatie in de context van een systeem, dan spreek je van data. Heb je te maken met informatie in de context van de gebruiker, dan is er sprake van content.
Zet de noden van de klant centraal
In een user-centricandskippable wereldbeslissen (consu)mensen zelf wat ze willen doen. Klanten hebben noden en zullen pas een relatie met een merk aangaan als dat merk hen een oplossing biedt voor hun probleem. De sweet spot tussen enerzijds de noden van de klant en anderzijds de oplossingen van het merk, kan je definiëren als gemeenschappelijk interesses. Als content marketeer vertrek je vanuit deze gemeenschappelijke interesses om boodschappen te formuleren.
Content is een asset
Door content te creëren over gemeenschappelijke interesses, bouw je een langetermijnrelatie met de klant op. Die klant wordt zo commercieel interessanter. Content wordt dus een asset voor je bedrijf. Een voorbeeld? Online high-end kledingketen Net-a-Porter heeft het magazine Porter gecreëerd.Kiosken verkopen het magazine voor de prijs van een Vogue. Vanuit het magazine bestel je met een app rechtstreeks in de webshop.
Mind the crap
95% van de content marketing werkt niet! De 5% die wel werkt staat in voor 90% van de transacties als gevolg van content marketing. De consument steekt als het ware een paraplu op. Content moet allereerst nodig, nuttig en gewenst zijn. Of toch op die manier ervaren worden. De consument wil de content bovendien consequent als authentiek ervaren. Pas als aan deze randvoorwaarden is voldaan, wordt content groots.
Goede content is effectief: de content heeft een doel, heeft betekenis voor de ontvanger en is onderscheidend. Goede content is ook efficiënt: de content past binnen een raamwerk om de content supply chain te beheren. Een contentplan kan enkel werken als het ingebed is in een ruimere strategie, voor zowel creatie, distributie en analyse.
Over de auteur
Jan Dauwe
Opleidingscoördinator bachelor in het Communicatiemanagement en graduaat in de Marketing- en Communicatiesupport aan Howest in Kortrijk
This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.AcceptRejectRead More
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.