fbpx

Let's Talk Content,
let's hit the sweet spot

Let's Talk Content,
let's hit the sweet spot

Hoe kan content een meerwaarde bieden voor jouw organisatie? Pieter Vereertbrugghen, managing partner van agency Cypres en voorzitter van CUSTO, de vereniging van content marketing agentschappen, deelde 5 sleutelinzichten op Let’s Talk Content @Howest. 

Pieter Vereertbrugghen, managing partner van agency Cypres en voorzitter van CUSTO op Let's Talk Content

Data is geen content

Binnen organisaties ontstaan hopen informatie. Maar die informatie is niet automatisch geschikt voor communicatiedoeleinden. Heb je te maken met informatie in de context van een systeem, dan spreek je van data. Heb je te maken met informatie in de context van de gebruiker, dan is er sprake van content.

Zet de noden van de klant centraal

Pieter Vereertbrugghen, managing partner van agency Cypres en voorzitter van CUSTO op Let's Talk Content

In een user-centric and skippable wereld beslissen (consu)mensen zelf wat ze willen doen.  Klanten hebben noden en zullen pas een relatie met een merk aangaan als dat merk hen een oplossing biedt voor hun probleem. De sweet spot tussen enerzijds de noden van de klant en anderzijds de oplossingen van het merk, kan je definiëren als gemeenschappelijk interesses. Als content marketeer vertrek je vanuit deze gemeenschappelijke interesses om boodschappen te formuleren. 

Content is een asset

Door content te creëren over gemeenschappelijke interesses, bouw je een langetermijnrelatie met de klant op. Die klant wordt zo commercieel interessanter. Content wordt dus een asset voor je bedrijf. Een voorbeeld? Online high-end kledingketen Net-a-Porter heeft het magazine Porter gecreëerd. Kiosken verkopen het magazine voor de prijs van een Vogue. Vanuit het magazine bestel je met een app rechtstreeks in de webshop. 

Mind the crap

95% van de content marketing werkt niet! De 5% die wel werkt staat in voor 90% van de transacties als gevolg van content marketing. De consument steekt als het ware een paraplu op. Content moet allereerst nodig, nuttig en gewenst zijn. Of toch op die manier ervaren worden. De consument wil de content bovendien consequent als authentiek ervaren. Pas als aan deze randvoorwaarden is voldaan, wordt content groots.  

Goede content is effectief: de content heeft een doel, heeft betekenis voor de ontvanger en is onderscheidend. Goede content is ook efficiënt: de content past binnen een raamwerk om de content supply chain te beheren. Een contentplan kan enkel werken als het ingebed is in een ruimere strategie, voor zowel creatie, distributie en analyse.

Over de auteur

Jan Dauwe

Opleidingscoördinator bachelor in het Communicatiemanagement en graduaat in de Marketing- en Communicatiesupport aan Howest in Kortrijk