De Vlaamse Meesters spreken tot de verbeelding van kunstliefhebbers in de hele wereld.
Die interesse is de hefboom bij uitstek om de toeristische meerwaardezoeker naar Vlaanderen te halen. Maar hoe speel je in op zo’n hefboom? Patricia Brackman en Dries Bultynck van Wijs gingen in opdracht van Toerisme Vlaanderen op zoek naar het antwoord. Op Let’s Talk Content @Howest deelden zij hun bevindingen.
Choose your personal guide
De essentiële bouwstenen voor een campagne die culturaltravellers naar Vlaanderen brengt?
Breng de Vlaamse Meesters tot leven
Bouw een platform
Creëer een strategie om de culturele meerwaardezoeker naar Vlaanderen te krijgen
Wijs ontwikkelde voor elk interessegebied van mogelijke bezoekers een reeks digitale reisgidsen, gepersonifieerd aan de hand van (figuren van) de Vlaamse Meesters zoals Bacchus of Anthony van Dyck. De gidsen helpen zowel first-timeals ervaren culturaltravellers het culturele aanbod te ontdekken op een speciaal daarvoor ontworpen contentplatform. Elke gids vertelt verhalen, deelt events en nog veel meer. De gebruiker kan door zijn interesses aan te geven én met de hulp van zijn favoriete gids het Vlaamse aanbod op een doelgerichte manier ontdekken.
Om de aanvankelijk grote en uniforme doelgroep verder te segmenteren, werkte Wijsmet een soft launch. Er werd traffic gegenereerd op basis van brede interesse in kunst en cultuur. Daarna keek Wijs naar wie langer dan 40 seconden op het platform bleef en welke content ze bekeken. Zo creëerde Wijsbenchmarks die diverse profielen blootlegden.Dankzij de soft launch werd een kerngroep van culturaltravellers geïdentificeerd, die kon geretarget worden met een look-a-like campagne en aangepaste content.
In een dergelijke campagne is het gebruik van Facebook onvermijdelijk.Het algoritme stelde de campagnemakers echter voor een praktisch probleem. Het algoritme denkt namelijk dat schilderijen foto’s van slechte kwaliteit zijn.Ook het gebruik van naakt – onvermijdelijk in het werk van de Vlaamse Meesters – is een taboe. Facebook weigerde dus meer dan 30% van de voorgestelde advertising.Om dat te counteren ontwikkelde Wijs een filmpje, dat op de nodige internationale media-aandacht mocht rekenen.
Play Video
Key take aways
De creatieve mogelijkheden van een contentplatform zijn eindeloos
Doe een soft launch: het levert een schat van informatie op
Algoritmes are here to stay: leer werken met hun beperkingen en mogelijkheden
Een benchmark is een metric voor kwaliteit, een target is een metric voor kwantiteit
This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.AcceptRejectRead More
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.