Howest Communicatiemanagement

Wat is communicatiemanagement?

Communicatiemanagement is professioneel communiceren: jouw verhaal (of dat van een ander) op een doeltreffende en creatieve manier brengen. Een communicatiemanager analyseert problemen, kan zich inleven in de beoogde doelgroep en bedenkt strategieën en creatieve oplossingen. De mediawereld is geen onbekend terrein en trends en actualiteit zijn a way of life. In Communicatiemanagement maakt onderzoek het halve werk wat zich vertaalt naar een stevig communicatieplan.

Fleur Mahieu studente communicatiemanagement aan howest, hogeschool West-Vlaanderen kortrijk

Communicatie & creativiteit

Play Video

Van Newbie naar Expert in 3 jaar tijd

In het eerste jaar krijg je de basistheorie over communicatie zodat je al vrij snel tot een goed inzicht komt in het vak. Aan de hand van een aantal opdrachten uit het werkveld, toets je de theorie aan de praktijk.

We zetten je talenkennis op scherp, geen feit uit de actualiteit ontgaat je nog en we oefenen jouw creatieve skills.

In het tweede jaar maak je een eerste keuze. Met marketingcommunicatie ga je de commerciële kant op en ambieer je een job in de marketing, reclame of verkoop.

In corporate communicatie leg je je toe op bedrijfscommunicatie met thema’s als pr, imago of corporate social responsibility.

Wil je je specialiseren in advertising, events, sales, pr & media of digital storytelling? Dat kan! Kies één van de vijf specialisaties en vind je job een in gespecialiseerd agency.

Ga je liever voor allround communication, dat kan ook!

communicatiemanagement howest visie kortrijk professionele bachelor opleiding
Howest professionele bachelor opleiding in Communicatiemanagement specialisatie advertising reclame
Advertising

In de Advertising wereld vind je een bont gezelschap van sexy accounts, excentrieke creatievelingen, rationeel denkende strategen en planners en minutieuze productieteams. Deze heel uiteenlopende figuren bedenken en realiseren samen de reclamecampagnes voor merken die we dagelijks om ons heen zien en horen. Zij verleiden ons via social media, e-mail, online advertising, de krant of magazine, televisie en radio, al dan niet interactieve billboards op straat of in de bioscoop. Het zijn specialisten in het creëren van droomwerelden, humoristen en ze weten als geen ander onze diepste emoties te raken.

Howest professionele bachelor opleiding in Communicatiemanagement specialisatie digital storytelling online marketeer
Digital Storytelling

Online verhalen brengen die aan de ribben blijven kleven: alleen een rasechte digital storyteller kan dat. Op basis van data komt hij tot een concept voor een boeiende story. Met audio, video, fotografie en graphics brengt hij de content écht tot leven. De digital storyteller laat zien wat voor en achter de schermen bij je favoriete merken gebeurt. Elke dag experimenteert hij met de nieuwste apps en mediatools. In de grote wereld van het world wide web vindt hij de weg naar het juiste publiek en zorgt met zijn stories voor die magical perfect match tussen merk.

Howest professionele bachelor opleiding in Communicatiemanagement specialisatie sales
Sales

‘Yes I Can’ dat zeggen ze elke ochtend in de spiegel tegen zichzelf. Sales people zijn specialisten in overtuigen. Een hele dag gaan ze op pad om (potentiële) klanten te overtuigen van hun producten, face to face. Ze zijn meester in consumentenpsychologie, onderhandelen en deals sluiten. Da’s echt kicken! E-commerce is dan weer een vak apart. Geen offline communicatie meer, enkel online tricks om consumenten te verleiden. Google Adwords en Analytics, webshops, e-mailmarketing, social media strategies … het hoort er allemaal bij.

Howest professionele bachelor opleiding in Communicatiemanagement specialisatie events evenmanagement
Events

In een event bureau draait de wereld net ietsje sneller. Een team creatieve dromers geeft zich volledig om voor haar klanten een aparte wereld te creëren en een moment te laten beleven dat ze nog nooit eerder hebben beleefd. Chique of fun? Een event organisator denkt aan alles en tovert het hele decor om tot een totaalgebeuren. De hostessen, de food & drinks, muziek, acts en locatie … niets wordt aan het toeval overgelaten. Altijd mee met de nieuwste trends en hypes. Geen galafeest, seminarie, muziek-, theater- of filmfestival, teambuilding of personeelsfeest is ooit hetzelfde. Perfectionisme is meer dan een codewoord, het is een attitude.

Howest professionele bachelor opleiding in Communicatiemanagement specialisatie public relations pr en media
Pr & Media

Rasechte netwerkers zijn het, die PR-mensen. Diplomatisch, dat ook. Het goede imago en de reputatie van de organisatie bewaken, daar gaan ze voor. Iedereen die daar op de een of andere manier invloed op kan hebben, krijgt het label ‘stakeholder’. En het is met die stakeholders dat goede relaties worden onderhouden: huidige klanten, potentiële klanten, drukkingsgroepen, omwonenden, politici, maar ook journalisten, bloggers en vloggers onder andere. Ze kunnen de zaken goed verwoorden: voor een publiek, voor de camera of op papier. Sociale en andere online media hebben voor de PR & Media specialist geen enkel geheim.

Howest professionele bachelor opleiding in Communicatiemanagement specialisatie allround communication communicatie
Allround Communication

Ga je liever voor allround communication, dan word je de communicatieve duizendpoot in een organisatie met of zonder communicatiedienst. Je kent alle facetten van communicatie en werkt samen met freelancers. Door te brainstormen met specialisten - in events, advertising, sales, PR & Media of digital storytelling bijvoorbeeld - komen jouw draaiboeken tot leven. Jij hebt het volledige proces in handen. Je delegeert, coördineert en volgt op, kortom je bent de communicatiemanager.