fbpx

Top 5 trends in Communicatiemanagement

Ook dit jaar presenteerden onze werkveldpartners een reeks complexe communicatievraagstukken aan onze laatstejaarsstudenten Communicatiemanagement. Stuk voor stuk mooie bachelorproefprojecten waar de studenten een concreet communicatieproduct of -advies voor uitwerkten. De topics van deze bachelorproeven zijn divers en weerspiegelen de zaken die bij communicatieprofessionals top-of-mind zijn 

Het heeft de studenten (onderzoeks)bloed, (creatief) zweet en (probleemoplossende) tranen gekost. Maar de resultaten zijn er. We delen graag enkele inzichten en trends in Communicatiemanagement.

Deze trends verbinden we ook vlot aan de vijf kennisdomeinen die centraal staan in de onderzoeksstrategie van de opleiding Communicatiemanagement: social media communication, strategisch communiceren, digitalisering van het communicatiewerkveld, communication journeys and touchpoints, creative thinking and visualisation techniques. Dit herbevestigt de relevantie van deze kennisdomeinen, zowel voor het werkveld als voor de uitbouw van de kennis binnen de opleiding. Meer weten over onderzoekssamenwerking?

1 | Smart Social Media

Het regende dit jaar communicatieplannen en -adviezen over het efficiënt inzetten van social media om nieuwe doelgroepen te bereiken. Of om de interactie met bestaande relaties te verdiepen. Social media zijn niet meer weg te denken uit het wapenarsenaal van een communicatieprofessional. Facebook is nog steeds big, maar Instagram wint snel aan belang.

Studenten haalden daarbij ook de groeiende impact van influencers aan. Het identificeren van de ‘juiste’ influencers maakt of kraakt een influencer marketing campagne. Een reeks aanbevelingen? 

→ Zorg dat er een match is tussen het product/het merk van de opdrachtgever en de content die de influencer post.  

→ Hou vooral rekening met de engagement rate van influencers, de mate van interactie met hun eigen volgers. 

→ Staar je niet blind op het aantal volgers van influencers: micro-influencers kunnen op erg authentieke wijze een specifiek nichepubliek aanboren, met positieve resultaten als gevolg. Studente Gwen Bogaert creëerde een kwaliteitslabel voor micro-influencers op basis van parameters zoals kwalitatieve content, engagement rates en storytelling aspecten. 

© 2018 Justine Godar - "Allochtonen in de reclame in Vlaanderen."
portret van marie eggermont met bachelorproef over social media gebruik in crisiscommunicatie
© 2018 Sarah Vierstraete - Portret van Marie Eggermont

Uitblinker Marie Eggermont gooide het over een andere boeg. Zij ontwikkelde een handleiding voor het gebruik van social media in crisissituaties veroorzaakt door terroristische dreiging. Haar onderzoek toont aan dat Twitter het meest geschikt is voor het verspreiden van alarmberichten, het uitgeven van handelingsadviezen en het corrigeren van foute berichtgeving. Het voordeel van Facebook is dan weer dat individuen zich eenvoudig en vlot als ‘veilig’ kunnen aanduiden. Slimme hashtags vormen in crisissituaties een meerwaarde en vereisen dus de nodige aandacht van crisiscommunicatiespecialisten.

2 | Reclamebureau zoekt allochtone m/v

Complexe communicatiestrategieën tot in de puntjes uitwerken, inclusief concrete en evalueerbare doelstellingen? Een onmisbare competentie, zeker wat betreft de uitwerking van inclusieve campagnes! Het werkveld lanceerde dit jaar een reeks vragen rond communicatie naar allochtone doelgroepen en de vertegenwoordiging van allochtone doelgroepen in campagnes.

Twee inzichten primeren om succesvolle inclusieve campagnes op te zetten:

→ In deze globale en geconnecteerde wereld heeft elk individu een complexe identiteit. Individuen aanspreken over de traditionele doelgroepen heen? Dat doet een communicatiespecialist best door in te spelen op concrete gelijkenissen tussen individuen. Een mooi voorbeeld? Joëlle Duran ontwierp een sensibiliseringscampagne voor Think-Pink met als doel om ook allochtone vrouwen aan te zetten tot deelname aan het Vlaams Bevolkingsonderzoek Borstkanker. Communicatieproducten die taalbarrières overstijgen, die focussen op gedeelde bezorgdheden en die gebruik maken van universele symbolen vormen hierbij een absolute meerwaarde. 

 

→ De rol vantussenschakels’ is cruciaal bij het uitwerken van inclusieve campagnes. Zo vormen reclamebureaus de schakel tussen merken en doelgroepen. De sleutel tot meer vertegenwoordiging van allochtone doelgroepen in reclame, en dus het uitwerken van inclusieve campagnes, is het ontwikkelen van een grotere awareness binnen reclamebureaus omtrent dit onderwerp, aldus studente Justine Godar.
Yana Delporte benadrukt dan weer het belang van zogenaamde brugfiguren om allochtone doelgroepen te bereiken. Organisaties kunnen proactief een netwerk opbouwen met vertrouwenspersonen binnen de allochtone gemeenschap. Een complementaire optie is allochtone individuen actief betrekken binnen de werking van een organisatie, namelijk als werknemer of vrijwilliger

howest kortrijk opleiding communicatiemanagement trends in communicatie awareness in reclame door justine godar
© 2018 Justine Godar - "Allochtonen in de reclame in Vlaanderen."

3 | Augmented Communication

Technologische vernieuwingen en versnellingen laten zich duidelijk voelen in de communicatiewereld. Bijzondere aandacht ging dit jaar naar het inzetten van augmented reality (AR) en artificial intelligence (AI) voor heel verschillende doeleinden en in heel verschillende contexten.

De rode draad omtrent AR? Zowel gebruikers en communicatiespecialisten verwachten in de toekomst een hogere gebruiksvriendelijkheid. Vooral toepassingen op smartphone of tablet, zogenaamde mobile augmented reality lijken veelbelovend in vastgoedmarketing, salestrajecten, stakeholdercommunicatie, etc.

En wat met AI? Het ontwikkelen van slimme communicatieapps en chatbots staat bij heel wat communicatiespecialisten op de to-dolijst. Het bos door de bomen blijven zien vormt echter een uitdaging: de technologische mogelijkheden evolueren razendsnel.

4 | e-commerce = e-experience

Ook dit jaar ontwikkelden de studenten communication journeys in alle vormen en maten, geuren en kleuren. Van need creation tot post-purchase ambassadorship: studenten namen de meest uiteenlopende communication journeys onder de loep en formuleerden relevante aanbevelingen voor het optimaliseren van elk raakpunt met de klant. 

Specifieke aandacht ging, hoe kan het ook anders, naar webshops en e-commerce. Een greep uit de relevante inzichten?

→ Track and trace applicaties vormen een absolute meerwaarde voor de klant.

→ Performante zoekfuncties maken het verschil voor webshops met meerdere productcategorieën, alsook de nadruk op 360° visualisaties van producten en uitgebreide productinformatie.

Bij webshops die zich op een specifieke productcategorie richten of één merk verkopen, loont het om de nieuwste producten duidelijk in de kijker te plaatsen

En niet te vergeten: klantenbeoordelingen invoegen op de eigen website helpt de klant bij de aankoopbeslissing.

5 | Branded content is king!

howest kortrijk opleiding communicatiemanagement trends in communicatie cover bachelorproef van gauthier lesage
© 2018 Gauthier Lesage - "In welke mate heeft online communiceren het productie- en communicatieproces van 'branded content' voor Caviar en andere productiehuizen veranderd?"

Ideeën omzetten naar concepten en concepten uitwerken tot concrete boodschappen: de bachelorproeven van dit jaar benadrukken dat bedrijven efficiënt branded content wensen te creëren door middel van gebruiksvriendelijke digitale tools. Content die op relevante wijze de merkboodschap, -visie, of -filosofie uitdraagt, heeft een stapje voor. Zeker voor het opbouwen van een vertrouwensrelatie met de klant. Content is king!

Student Gauthier Lesage richtte zijn pijlen op de productie van branded video content. Wat opvalt? Klanten laten steeds vaker de tussenschakels, zoals reclamebureaus, links liggen en stappen rechtstreeks naar productiehuizen. Die realiseren op hun beurt aan een steeds hoger tempo de wensen van de klant. Om de samenwerking met productiehuizen te optimaliseren, is het inzetten van performante tools die branded content realisaties centraliseren van groot belang. Nieuwe spelers geven mee vorm aan deze groeiende nichemarkt.

Wat verwachten klanten dan van reclamebureaus? De kerncompetenties die volgens adverteerders het verschil blijven maken? Strategisch denken, online communicatie en… creativiteit. 

Meer weten over de bachelorproeven van onze afgestudeerden? Of zit je zelf met een communicatievraagstuk? Neem contact op met  Joanna Desmet, coördinator Onderzoek en Dienstverlening van de opleiding Communicatiemanagement aan Howest.

Over de auteur

Caroline Baert

Lector Strategische Communicatie en Trendonderzoek in de opleiding Communicatiemanagement aan Howest in Kortrijk